Opinie

    • Hans Beerekamp

Rekenen en schrijven

Ruud Schepers in ‘ShowLaat’ (SBS6).

Het nadeel van het hondsmoeilijke 23ste Groot Dictee der Nederlandse Taal (NTR) van de hand van Adriaan van Dis is dat het de onverschilligheid over het belang van correct spellen alleen maar vergroot. En dat is in- en intriest (ik schreef: in-en-in-triest, twee van mijn vierentwintig fouten).

Tegelijkertijd ging het op Nederland 2 in Labyrint (NTR/VPRO) over rekenvaardigheid en werden daar juist concrete tips gegeven tegen moedeloosheid bij dyscalculie. Russische boeren die moeite hebben met de tafels van zes tot en met negen hanteren een wonderlijk simpel en doeltreffend ezelsbruggetje: acht keer zeven reken je uit door op je linkerhand twee vingers apart te houden en op je rechterhand drie (het verschil van tien en het gevraagde cijfer). Die vermenigvuldig je en je telt er de som van de andere vingers keer tien bij op: 6 + 50=56. Daar word ik nou vrolijk van, maar ik hoor dan ook bij de cijferliefhebbers, een van vier groepen rekenaars volgens nieuw onderzoek.

Taal- en rekenhaters die desondanks graag iets willen opsteken bij de publieke omroep worden bediend door De wilde keuken van Wouter Klootwijk (NTR), een nieuwe serie adembenemend mooi gedraaide en laconiek verwoorde reportages over de oorsprong van ons eten. Klootwijk doet net alsof hij met dezelfde fiets de hele wereld doortrekt om ons wijzer te maken, en dat is een doeltreffend stijlmiddel, dat zich goed leent voor silhouetten in tegenlicht, ondergaande zonnen en schilderachtige close-ups van machines in de voedselindustrie.

Na zich minstens anderhalf seizoen met vis te hebben beziggehouden, was nu al voor de tweede keer het consumptie-ijs aan de beurt. Vorige week bezochten we het dorp in de Dolomieten waar de meeste eigenaars van Nederlandse ijssalons vandaan kwamen. Gisteren begon Klootwijk ook ambachtelijk, met een Russische bijbel op Goeree-Overflakkee. Die smokkelde de diep gelovige mijnheer Hertog naar de Sovjet-Unie uit de opbrengst van de verkoop van zijn uit rauwe volle melk vervaardigde ijsfabriek aan Unilever.

In een Engelse Unileverfabriek zien we de Raketten en Magnums gemaakt worden, industrieel en nog steeds, in de woorden van een oude ijsmaker uit Overflakkee, „een technisch mooi ijsje”. En dan fietst Wouter naar Friesland, naar de geheime fabriek waar de succesnummers van Ola en Nestlé worden nagemaakt als huismerk van de supermarkt. Dit alles zonder veel commentaar, want dat kunnen we best zelf bedenken.

    • Hans Beerekamp