Film

Caesar Must Die

Werkelijkheid en drama lopen noodgedwongen door elkaar heen in Caesar Must Die , het met een Gouden Beer bekroonde en voor de Oscars ingezonden docudrama van de gebroeders Taviani. Nadat beide, inmiddels stokoude broers in de zwaarbeveiligde Rebibbia-gevangenis in Rome een uitvoering hadden bijgewoond gebaseerd op Dantes Inferno, benaderden ze direct de directeur met de vraag of ze er misschien een film konden maken en zo geschiedde. De keuze viel op Julius Caesar van William Shakespeare, een toneelstuk dat met zijn thema’s van ambitie, macht, wraak en verraad niet alleen goed aansloot bij de belevingswereld van de gevangen maffiosi, maar wellicht ook louterend zou kunnen werken. Het resultaat is een hyperrealiteit waarin de gevangenisarchitectuur naadloos overloopt in Shakespeares ‘De hele wereld is een schouwtoneel’.

Regilaul. Songs of the Ancient Sea

‘Regilaul’ worden ze in Estland genoemd, in het westen zijn ze bekender als ‘runosongs’, de volksliederen die sinds mensenheugenis aan de oevers van de Finse Golf gezongen worden. Ze klinken mysterieus, hypnotiserend, voorwereldlijk en dat blijkt te komen door hun wiskundige structuur. Ieder couplet bestaat uit acht lettergrepen en de melodie is gebaseerd op acht noten van gelijke lengte die uit een enkele drieklank komen. De teksten zijn repetitief, bezwerend en soms spookachtig.

Voor de documentaire Regilaul. Songs of the Ancient Sea sprak de Zwitserse documentairemaakster Ulrike Koch met diverse Estse musici en runozangers die de volksmuziek zowel zo puur mogelijk als in combinatie met allerlei stijlen van pop tot hardrock vermengen. Fenomenale landschapsshots van Kochs vaste cameraman Pio Corradi zorgen er uiteindelijk voor dat we de epische liederen over duivelse bruiden, dagelijkse klusjes of lang vergeten veldslagen tot leven zien en horen komen in de mistflarden die eeuwig uit de meren en moerassen opstijgen.

Wreck-It Ralph.

De animatiefilms Wreck-It Ralph speelt zich af in de wereld van de spelletjes uit de speelhallen van begin jaren tachtig. De grootste dreiging voor deze spellen is de sticker ‘Out of order’ die de eigenaar van de gokhal op hen dreigt te plakken als ze het niet meer doen. Dan wordt er niet meer naar ze omgekeken en bestaan ze eigenlijk niet meer. Ralph zelf, de hoofdpersoon van Wreck-It Ralph, lijdt ook aan een existentiële crisis, want waarom wordt zijn belangrijke rol in het spel niet op waarde geschat? Hij is toch meer dan alleen die reus die met zijn enorme vuisten het gebouw kapotslaat waarna het op magische wijze wordt gerepareerd door Fix-It Felix Jr., de held van het spelletje waarin hij figureert? Ralph komt in opstand, ontsnapt aan zijn eigen spel en gaat op avontuur in allerlei andere games die in de gokhal staan. Zijn doel is het krijgen van een aan helden toegekende gouden medaille die zijn ego weer kan oppeppen en zijn identiteitscrisis kan verhelpen.

Faster - Slower

Hondenkar of deeltjesversneller? Hollen of stilstaan? Filmavond ‘Faster or Slower’ in EYE Amsterdam gaat over het fenomeen snelheid en haar stiefzusje traagheid, vroeger en nu. Met fonkelnieuw werk van oa Aernout Mik, Claudette van de Rakt, Wim van Egmond en Julia Willms, jeugdwerk van Guido van der Werve en Ed van der Elsken, en als uitsmijter de importfilm ‘Premium Rush’ (2012) van regisseur David Koepp: een bloedstollende rollercoaster over een hippe fietskoerier in Manhattan (gespeeld door Joseph Gordon-Levitt) die een laatste fout pakketje moet bezorgen.

13 december 19 uur, EYE Amsterdam. www.eyefilm.nl