Een 'winkelbeleving' met sixpacks...

Vandaag opent de eerste Nederlandse winkel van modeketen Abercrombie & Fitch. Gillende tieners laten zich fotograferen met de halfnaakte jongens voor de deur.

MUNICH, GERMANY - OCTOBER 25: Young people enter the Abercrombie & Fitch flagship store during the opening of Abercrombie & Fitch Munich flagship store on October 25, 2012 in Munich, Germany. (Photo by Hannes Magerstaedt/Getty Images)

Redacteur Detailhandel

Lange tijd bleef onduidelijk of modeketen Abercrombie & Fitch – de kledingzaak met halfnaakte mannelijke modellen bij de ingang van de winkels – naar Nederland zou komen. Maar vandaag is het zover. En dat kan weinig passanten in de Amsterdamse Leidsestraat zijn ontgaan. Vrijdag al poseerden mannelijke modellen in de sneeuw, hun getrainde ontblote bovenlijven duidelijk zichtbaar onder de opengeslagen rode jassen, voor de winkel die vandaag opent.

Dezelfde jongens stonden deze week urenlang vanaf de balkonnetjes van het gebouw naar voorbijgangers te joelen. Ze lieten zich fotograferen met dertienjarige meiden met blokjesbeugels. De tieners gilden van opwinding, terwijl ze elkaar met hun iPads vastlegden en bedelden of de jongens „please, please, pleeeeaaase” hun sixpack wilden laten zien.

De Amsterdamse winkel is, zoals altijd in Abercrombie-filialen, donker. De trap is bekleed met zacht rood tapijt, in het midden van de winkel hangt een pompeuze kroonluchter. De muziek staat keihard en het speciaal voor Abercrombie ontwikkelde parfum overheerst.

Waar de winkels van Abercrombie & Fitch het doel hebben zo veel mogelijk op te vallen, worden de financiële resultaten van het Amerikaanse modemerk juist zo onopvallend mogelijk weggestopt.

Media mochten dinsdag komen kijken hoe de winkel op de hoek van de Keizersgracht en de Leidsestraat eruitziet. Maar voor vragen over de financiële situatie bleek de bijeenkomst niet bedoeld. Voorlichter Mackenzie Bruce zegt dat de keten „hoge verwachtingen” heeft van het filiaal. „Anders zouden we ook niet zo veel investeren.” Hoeveel dat is, zegt ze niet. Net zoals ze geen vragen beantwoordt over de te realiseren omzet. „De winkel zal vergelijkbaar zijn met populaire vestigingen in Brussel en Düsseldorf en het pas geopende filiaal in München.” Hoeveel omzet die dan jaarlijks boeken? „Daar mag ik niets over zeggen.”

Zo florissant staat het bedrijf, dat in 1892 werd opgericht in Ohio, er dan ook niet voor. De winstdaling over de eerste zes maanden van het lopende boekjaar bedroeg 52 procent.

In de hoop de winstgevendheid te vergroten had de modeketen, die vrijetijdskleding zoals capuchontruien voor vermogende jongeren verkoopt, aangekondigd winkels in de VS te sluiten en zich te concentreren op uitbreiding over de grens.

Maar afgelopen zomer zei bestuursvoorzitter Mike Jeffries dat de expansieplannen gedeeltelijk zouden worden uitgesteld als gevolg van de crisis in Europa. Ook al zijn de internationale winkels volgens hem „veel productiever en winstgevender” dan de winkels in de VS.

Voorlopig zijn er geen plannen om meer winkels te openen in Nederland. „We kijken eerst of het hier aanslaat”, zegt voorlichter Bruce. De doelgroep bestaat uit 18- tot 22-jarigen. De vestiging in Amsterdam telt vierhonderd werknemers uit die doelgroep. In elke hoek van de winkel staan ze te dansen. Met hun coolste gezicht hupsen ze van het ene op het andere been. „Het gaat om de winkelbeleving”, roept Bruce. Ze komt nauwelijks boven de muziek uit.

    • Barbara Rijlaarsdam