Componist Otto Ketting overleden op 77-jarige leeftijd

IN HET ALHAMBRATHEATER IN AMSTERDAM IS DE FILM ALLEMAN VAN BERT HAANSTRA IN PREMIERE GEGAAN. OP DE FOTO DANK BERT HAANSTRA(LINKS) NA DE HULDIGING. NAAST HEM VLNR REGIE-ASSISTENT KEES HIN, ADVISEUR ANTON KOOLHAAS EN OTTO KETTING,DIE DE MUZIEK VERZORGDE. Otto Ketting (uiterst rechts) na de première van de film Alleman van Bert Haanstra in 1963. Ketting verzorgde de muziek. Foto ANP / Ruud Hoff

In zijn woonplaats Den Haag is vandaag componist Otto Ketting (77) overleden. Ketting was een van de grootste Nederlandse componisten van zijn generatie.

In februari ging in de Zaterdagmatinee nog zijn Zesde symfonie in première. Jammer dat het bij één uitvoering bleef, vond Ketting zelf. De componist, ook als dirigent en muziekpublicist actief, ageerde vaak tegen de behoudende koers van veel orkesten. Tegelijkertijd was hij een van de meest uitgevoerde Nederlandse componisten.

Otto Ketting werd in 1935 geboren als zoon van componist/musicus Piet Ketting. Na compositielessen bij zijn vader studeerde hij trompet. Als twintiger was hij enige jaren verbonden aan het Residentie Orkest.

In die periode trok Otto Ketting al de aandacht met zijn compositie Due canzoni per orchestra (1957). Tussen 1961 en 1966 ontwikkelde hij zich als componist verder bij componist Karl Amadeus Hartmann in München. Tussen 1967 en 1974 werd hij zelf docent compositie in Den Haag. Ook was hij actief als dirigent en muziekjournalist.

Blazerscompositie in top-5 meest gespeelde Nederlandse werken

Kettings enerverende blazerscompositie Time Machine (1972) staat in de top-5 van meest gespeelde Nederlandse werken uit de twintigste eeuw. Het Muziektheater in Amsterdam opende in 1986 met zijn Ithaka. De reisthematiek die daarin centraal staat, vormt ook het uitgangspunt voor De Overtocht (1992), Het Oponthoud (1993), De Aankomst (1993) en Kom, over de zeeën (1994). Ketting componeerde in totaal andere stijl ook onvergetelijke filmmuziek, onder meer voor Bert Haanstra’s Doktor Pulder zaait papavers (1975).

Ketting wantrouwde inspiratie. Hij hechtte aan componeren in letterlijke zin: het ordenen van het muzikaal materiaal. Maar die werkwijze ging samen met een muzikaal oor voor schoonheid, en een romantische inslag. Ketting:

“Ik heb een hekel aan stukken die niets vertellen dan noten.”

Luister naar Otto Ketting op Spotify

Morgen verschijnt er in NRC Handelsblad een necrologie van Otto Ketting.

    • Mischa Spel