Top NS ontboden in België: uitleg nodig over problemen Fyra

De Fyra op station Brussel-Zuid. Foto EPA / Thierry Roge

De top van de Nederlandse Spoorwegen en NS Hispeed moeten vrijdag in België uitleg komen geven over de technische problemen van de Fyra. Sinds de trein zondag naar België rijdt, kende de trein nog geen probleemloze dag. de Belgische spoorwegen zijn verontrust en willen uitleg, melden Belgische media.

De nieuwe hogesnelheidslijn begon zondag te rijden tussen Amsterdam en Brussel over de hogesnelheidslijn. De hogesnelheidslijn betekende het einde voor de Beneluxlijn tussen Noord-Brabant en Antwerpen.

Sinds de opstart reed de Fyra echter regelmatig met vertraging, ritten werden geschrapt en reizigers moesten met bussen vervoerd worden. Marc Descheemaecker, de gedelegeerd bestuurder van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), heeft de top van de NS en NS Hispeed nu ontboden. De NMBS zegt zich grote zorgen te maken over de technische mankementen die zich voordoen bij “Fyra-treinstellen die in het bezit zijn van de Nederlandse Spoorwegen”. NS Hispeed is verantwoordelijk voor het technische beheer van de Fyra’s.

Fyra-project zorgt al langer voor gedoe tussen België en Nederland

Tussen België en Nederland bestond voorafgaand aan de start van de Fyra al veel getouwtrek. Het ministerie van Infrastructuur lag al sinds 2000 overhoop met België. De Belgen zeiden geen geld te hebben om afspraken uit 2005 na te komen om een trein te laten rijden tussen Den Haag en Brussel, via Breda. De lijn zou daarnaast niet rendabel zijn. Ook een tussenoplossing, alleen een trein tussen Breda en Antwerpen, werd afgekeurd.

Vorige week werd dat conflict opgelost. Nu herinnert de NMBS de NS er weer aan dat ze verzekerd hadden dat de Fyra-dienst op 9 december met tenminste tien ritten kon worden opgestart.