Joepie, de VCHO kan weer bellen!

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: verlopen emballagebonnen en KPN-ellende.

Vorige week las u op deze plek over de ellende bij de Vereniging Chinese Horeca Ondernemers waar de bedrijfsvoering als gevolg van een niet werkend KPN-ondernemerspakket wekenlang stil lag. Het bedrijf zat al een maand zonder werkende telefoons en met een haperende internetverbinding.

KPN stuurde in reactie op de kwestie die Nini Asaari van VCHO bij Help@NRC aankaartte een cryptisch berichtje, dat begon met: „Helaas gaan bij deze klant de zaken niet zoals ze zouden moeten.”

Daarna constateerde KPN ten overvloede dat het Ondernemerspakket bij deze klant niet werkt. Goh. Tussen haakjes is daaraan toegevoegd: „De verbinding blijft instabiel”. Dat wisten ze bij VCHO intussen ook al.

Maar hoe gaat KPN het nu oplossen? „Vandaag (vorige week woensdag, red.) wordt de telefonie van de klant teruggeporteerd naar ISDN. Als het goed is zijn de problemen vandaag definitief verholpen als de klant weer op ISDN zit.”

Volgt u het nog?

Maar even testen of de telefoon bij VCHO wordt beantwoord. En ja hoor. Een vrolijke Asaari aan de lijn. „We hebben nu ISDN en alles werkt tot nu toe naar behoren.”

KPN heeft een ander pakket aangesloten. „Voor de monteur en de nieuwe telefoontoestellen hoefden we niet te betalen”, zegt Asaa-ri. Ze laat een korte stilte vallen. „Dat leek me eigenlijk ook wel het minste wat KPN kon doen.”

Vorige week heeft ze haar definitieve schadeclaim ingediend: 47.000 euro. Een formele reactie laat op zich wachten. Maar, zegt Asaari hoopvol: „KPN heeft gezegd dat gekeken wordt naar een compensatie.” KPN zelf zegt: „De schadeclaim wordt bestudeerd, in lijn met de algemene voorwaarden en het coulancebeleid hopen we in overleg met de klant tot een bevredigende oplossing te komen.”

Tekst Barbara Rijlaarsdam. Mail naar help@nrc.nl.

    • Barbara Rijlaarsdam