‘Verhoging renteopslag mag’

De Financiële Ombudsman, Nol Monster, heeft Nederlandse banken deels in het gelijk gesteld in het slepende conflict met duizenden klanten over de verhoging van de opslag op de hypotheekrente. Monster heeft ruim tweehonderd klachten ongegrond verklaard, zo maakte hij gisteren bekend. In de betreffende hypotheekvoorwaarden staat volgens de ombudsman duidelijk dat de banken „bevoegd” waren om de renteopslag te verhogen.

Meerdere Nederlandse banken, waaronder ING en ABN Amro, kondigden dit voorjaar aan de renteopslag te verhogen. Via die opslag berekenen banken de kosten door die ze maken om geld te lenen. Volgens de banken is het door de crisis duurder geworden om kapitaal aan te trekken en moest de opslag omhoog. Klanten stelden echter dat de consument opdraaide voor financiële risico’s die de banken zelf hadden genomen.

Buiten de ongegronde klachten was de opslagverhoging in tientallen andere gevallen wél onaanvaardbaar, volgens de ombudsman. In deze contracten was sprake van een vaste renteopslag. Banken zijn daarover eerder geïnformeerd. Zij hebben vervolgens veelal afgezien van de verhoging. ING bijvoorbeeld draaide de verhoging van 2,4 naar 2,75 procent na overleg met onder meer de ombudsman onlangs terug.

De actiegroep Stop de Banken heeft vorige week namens 500 gedupeerden ABN Amro gedaagd, buiten de ombudsman om. De actiegroep hekelde vanochtend dat de ombudsman de ‘zorgplicht’ van banken naar klanten niet heeft meegewogen.