NS en ProRail onder verscherpt toezicht gesteld door treinbotsing

AMSTERDAM - Twee treinen zin in Amsterdam Westerpark tegen elkaar aangereden. JERRY LAMPEN Hulpverleners aan het werk na de treinbotsing. Foto ANP / Jerry Lampen

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de ProRail en NS onder verscherpt toezicht gesteld. ILT wil dat ProRail en NS Reizigers veiligheidsrisico’s beter meewegen bij het vastleggen en aanpassen van de dienstregeling, berichtte de organisatie vandaag.

De beslissing van ILT komt kort nadat de Onderzoeksraad vandaag een rapport publiceerde over de oorzaak van de treinbotsing op 21 april. Hierbij vielen 190 gewonden, onder wie twintig zwaargewond. Een 68-jarige vrouw overleed een dag later aan haar verwondingen.

‘Veiligheidszorgsysteem voldeed niet aan wettelijke eisen’

In een eigen onderzoek concludeert ILT dat zowel de NS als ProRail dat de veiligheidsriscico’s “onvoldoende werden meegewogen, waardoor het veiligheidszorgsysteem niet voldeed aan de wettelijke eisen”.

Op de dag van het ongeluk was er een aangepaste dienstregeling van kracht, maar volgens ILT was hierbinnen te weinig speling voor de passage van twee elkaar tegemoet komende treinen. Daarnaast werd te veel vertrouwd op de opvolging door de machinist van een rood sein, blijkt uit een vandaag verschenen rapport.

Het verscherpte toezicht volgt niet alleen uit de tekortkomingen. NS en ProRail hebben ook onvoldoende gereageerd op eerdere vergelijkbare aanbevelingen en bevindingen van ongevalonderzoeken, meldt de organisatie.

ProRail en NS erkennen dat het beter moet

Zowel ProRail als NS erkennen dat het noodzakelijk is dat er nieuwe maatregelen worden doorgevoerd. Eerder vandaag presenteerden de bedrijven al hun plannen.

De twee bedrijven maakten vandaag direct enkele van de maatregelen bekend die worden ingevoerd om de veiligheid op het spoor te verbeteren:

  • Er wordt extra geïnvesteerd in het beveiligingssysteem ATB-vv, dat ook bij lagere snelheden (< 40 km) een trein stilzet bij een te snelle nadering van een rood sein. Landelijk zijn eind 2012 ongeveer 1700 seinen uitgerust met ATB-vv. Komend jaar wordt 25 miljoen euro gebruikt om dit aantal verder uit te breiden met circa 800 seinen, oplopend tot 2500. 
  • Bij het aanpassen van de dienstregeling voor bijvoorbeeld werkzaamheden wordt in de dienstregeling meer tijd gereserveerd voor het laten kruisen en passeren van treinen. 
  • NS voert in de treinen een extra waarschuwingssysteem in om machinisten te waarschuwen dat er een rood sein aankomt.
  • ProRail voert een automatisch alarmeringssysteem in dat waarschuwt als een trein door rood is gereden en op een andere trein dreigt te botsen, zodat de treindienstleider machinisten tijdig kan waarschuwen.

Bekijk voor meer maatregelen de website van ProRail.

De ILT zegt er vertrouwen in te hebben dat de sector dit goed op pakt. De maatregelen moeten er volgens de dienst toe leiden dat treinen in 2014 alleen voor een rood sein stoppen op voor de machinist logische plekken.

Rapport van Inspectie Leefomgeving en Transport