Nederlandse jeugd blijft achter met taal en rekenen

UTRECHT - Concentratie bij leerlingen van de Utrechtse Schoolvereniging tijdens het maken van de Cito-toets. Dinsdagochtend is de eerste toetsdag van de Cito-toets voor leerlingen van de basisschool. Deze verplichte centrale eindtoets voor taal en rekenen is een belangrijk ijkpunt voor de leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs. Opperste concentratie bij het maken van de Citotoets eerder dit jaar. Foto ANP / Erik van 't Woud

Nederlandse basisschoolleerlingen verliezen terrein op het gebied van rekenen en taal ten opzichte van leeftijdgenoten in het buitenland. De achteruitgang in reken- en taalvaardigheid van Nederlandse scholieren is de afgelopen vier jaar tot staan gebracht. Maar Nederland zakt op de ranglijsten omdat leerlingen in het buitenland beter zijn gaan presteren.

‘We verdrinken niet, maar zijn aan het watertrappen’

Dat blijkt uit twee grote internationale onderzoeken die vandaag worden gepubliceerd. In een reactie zegt staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs dat Nederland “niet langer verdrinkt”, maar “aan het watertrappen” is.

“En dat terwijl andere landen ons met borstcrawl voorbij snellen. We moeten het beter doen.”

Nederland heeft nauwelijks excellent presterende leerlingen

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederland er van alle landen het best in slaagt kinderen die niet goed kunnen leren toch een voldoende niveau te laten bereiken. De keerzijde hiervan is dat Nederland nauwelijks excellent presterende leerlingen heeft. Tussen de 3 en 7 procent van de geteste scholieren haalt in Nederland het hoogste niveau voor de verschillende vakgebieden.

In een vergelijkbaar land als Engeland is dat 18 procent. En in het best presterende land, Singapore, haalt bijvoorbeeld 43 procent van de leerlingen het hoogste rekenniveau.

    • Bart Funnekotter