Een angstaanjagend shirt als wapen

De Nederlandse firma Neurensicse deed onderzoek onder Argentijnse voetbalfans. Doel: een vreeswekkend sporttenue maken.

Amsterdam. De Nederlandse firma Neurensics wil via het maken van hersenscans bij voetbalsupporters de meest vreeswekkende sporttenues ontwerpen.

Het bedrijf heeft de afgelopen maanden hersenonderzoek verricht onder voetbalsupporters in Argentinië. Ter gelegenheid van de opening van een filiaal in Buenos Aires bekeek de in neurologisch onderzoek gespecialiseerde firma hoe de Argentijnen emotioneel reageren op het onderwerp dat ze het meest aan het hart gaat: het voetbal. 25 voetbalfans werden een uur geobserveerd in een zogeheten fMRI-scan. Het ging om supporters van de twee voornaamste clubs van Argentinië: River Plate (opgericht in 1901) en Boca Juniors (1905), het Ajax en Feyenoord van het Zuid-Amerikaanse land.

Bij het onderzoek werd de hersenactiviteit gemeten terwijl supporters beelden te zien kregen van glorieuze en tragische momenten uit de clubgeschiedenis, belangrijke doelpunten en voetbalshirts. Uit het hersenonderzoek komen volgens Martin de Munnik van Neurensics aanwijzingen naar voren dat „via een combinatie van kleuren en beelden met bijvoorbeeld hier en daar misschien een verstopt oog het shirt kan worden gemaakt dat de tegenstanders maximaal angst inboezemt.”

Neurensics wil in overleg met sportfabrikanten zoals Adidas en Nike gaan bekijken of een dergelijk sportshirt kan worden geproduceerd. „Voetbalshirts worden nu alleen ontworpen op technische prestaties: laat het genoeg lucht door, is het aerodynamisch?” De mogelijkheden van een shirt als wapen in de strijd, worden volgens hem onderschat.

Uit de hersenscans blijkt dat de aanhangers van Boca Juniors veel meer emoties en passie tonen voor hun club dan de supporters van de grootste rivaal River Plate. „De positieve maar ook de negatieve emoties van Bocafans, bijgenaamd La Doce (nummer 12), waren veel heftiger”, zegt De Munnik. „La Doce telt voor drie.”

Ook het strijdlied van Boca maakt veel meer indruk op de tegenstander dan andersom. Bij River-fans wordt meer aandacht en spanning in de hersenen waargenomen bij het clublied van Boca dan andersom. Ook de onverwachte degradatie van River Plate laat heftige emoties achter in het brein van de fans. De resultaten van het onderzoek worden morgen gepresenteerd in Buenos Aires. De twaalfde dag van de twaalfde maand in jaar 12 van deze eeuw is een speciale feestdag voor Boca.

    • Marcel Haenen