Drieduizend minder nachtvluchten op Schiphol

Het aantal nachtvluchten op Schiphol wordt de komende drie jaar teruggebracht van 32.000 naar 29.000. Dat is afgesproken tussen de luchtvaartsector en omwonenden in de regio zo schrijft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer vandaag.

Om de geluidshinder tegen te gaan wordt er minder gevlogen 's nachts; de invoering van glijvluchten, het oorspronkelijke plan, bleek niet haalbaar. Foto ANP / Frank van Beek Om de geluidshinder tegen te gaan wordt er minder gevlogen 's nachts; de invoering van glijvluchten, het oorspronkelijke plan, bleek niet haalbaar. Foto ANP / Frank van Beek

Om de geluidshinder te beperken, wordt het aantal nachtvluchten op Schiphol de komende drie jaar teruggebracht van 32.000 naar 29.000. Dat is afgesproken tussen de luchtvaartsector en omwonenden in de regio zo schrijft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer vandaag.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de geluidshinder zou afnemen doordat vliegtuigen niet alleen s’nachts, maar ook tussen 20.30 uur en 23.00 uur zouden landen in glijvlucht. Bij glijvluchten, ook wel continuous descent approaches genoemd, is de geluidsoverlast minder omdat het vliegtuig gelijkmatig daalt en met minimaal motorvermogen landt. Maar omdat daar allerlei bezwaren aankleefden, wordt daarvan afgezien.

Het verminderen van de nachtvluchten levert volgens Mansveld hetzelfde resultaat op als de glijvluchten zouden doen. Verder zijn afspraken gemaakt over de start van een onderzoek naar mogelijkheden om al op een grotere afstand van de landingsbaan een vaste route te volgen.

    • Anouk Eigenraam