Persbureau wil krant betalen voor artikel

‘Interactief persbureau’ Nieuwsbank gaat kranten betalen als zij artikelen van freelance journalisten publiceren. De artikelen worden gefinancierd door bedrijven, die geïnteresseerd zijn in media-aandacht voor zichzelf, of door betrokken lezers.

Althans, dat is het idee. Vooralsnog blijft het bij een experiment. Nieuwsbank gaat na hoeveel de afzender van het persbericht bereid is te betalen voor publicatie in een krant. Vervolgens schakelt de website een freelancer in.

„We moesten innoveren”, zegt hoofdredacteur Jan Halkes. „We kunnen niet meer zomaar nieuws verzamelen op onze website, want nieuws komt al via Twitter. We moeten dus op zoek naar een manier om kwalitatieve en onafhankelijke journalistiek te bieden.”

Hoe onafhankelijk is de journalist die schrijft over het bedrijf dat hem daarvoor betaalt? Niet meer of minder dan andere journalisten, vindt Halkes. „De onafhankelijkheid zit ’m in de muur die er zit tussen betaler en betaalde”, zegt hij. „Nieuwsbank is die muur. De journalist krijgt een vast bedrag voor zijn product. Bovendien weet de freelancer niet eens wie zijn productie heeft betaald.”

Journalist Olaf Boschman, die voor Nieuwsbank zo’n artikel schreef, beaamt dat. „Ik weet niet wie mij heeft betaald, en dat wil ik niet weten.” De freelancer schrijft verschillende soorten stukken, van interviews tot boeksamenvattingen. „Het is net als ieder ander stuk dat ik zou schrijven. Voor mijn gevoel heb ik me niet laten beïnvloeden door degenen die ik heb geïnterviewd.”

Voor het eerste artikel van Boschman is 1.500 euro beschikbaar gemaakt door anonieme geldschieters. Daarvan gaat 250 euro naar de krant die het publiceert en 750 euro naar de schrijver. Nieuwsbank houdt de overige 500 euro. De website wil niet zeggen wie de geldschieters zijn, om geruchten over mogelijke belangenverstrengeling te voorkomen.

Halkes ziet mogelijkheden. „Er wordt gezeurd dat journalisten in een ivoren toren zitten. Dit is een manier om daaruit te komen. Consumenten besluiten wat ze willen hebben, zo gaat dat op het internet.”