De plannen van Dekker

Gisteren sprak Eva Jinek met staatssecretaris van OC&W Sander Dekker over de publieke omroep en het onderwijs. Dekker wil de omroepen voortaan financieren op basis van ‘kwaliteit’. Daarnaast schrapt hij het budget voor de kleine levensbeschouwelijke omroepen.

Dekkers plannen riepen bij mij veel vragen op. Programma’s moeten origineel en creatief zijn, maar ook toegankelijk voor 17 miljoen mensen. Hoe werkt dit in de praktijk? Houdt de meerderheid niet vooral van programma’s waarin sterren zingen, schaatsen en dansen op het ijs? En waarom is er geen geld meer voor een originele, kwalitatief hoogwaardige omroep als Human?

Op mijn vragen kwam geen bevredigend antwoord, en op die van Jinek ook niet. „Hoe ziet u de omroep over zes, zeven jaar?” vroeg Jinek. „Het is nog te vroeg om dat te zeggen”, was Dekkers antwoord. „Maar jullie moeten toch een visie hebben?” riep Mart Smeets, die ernaast zat, vertwijfeld. Dekker: „Helemaal mee eens. Het moet gaan om de kwaliteit van de programma’s. En hoe we dat gaan doen, laten we daar nou even de tijd voor nemen.” Jinek wilde weten wie de kwaliteit gaan beoordelen. Om hoeveel mensen het ging wist Dekker niet, en evenmin of die groep wel gevarieerd was. „Daar heb je dus precies de kern te pakken over waar we het de komende tijd over gaan hebben.”

Het gesprek over onderwijs ging niet veel beter. Dekker zei te willen investeren in de kwaliteit van leraren. Hoeveel, was Jineks vraag. „Ja, een paar honderd miljoen, ik weet het exacte bedrag niet…” Wilde hij een voorbeeld nemen aan Finland, waar basisschoolleraren universitair geschoold zijn? Dekker: „Daar zou je wel naar moeten streven. Maar laten we nou eerst een eerste stap maken voordat we zeggen van hè, dat is nou een stip op de horizon.” Over de onderliggende vraag – is het noodzakelijk dat kinderen les krijgen van wetenschappers? – leek hij niet te hebben nagedacht.

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn. Of Sander Dekker heeft geen ideeën, of hij is heel slecht in het communiceren ervan. Voor een kabinet dat bekendstaat om een gebrek aan visie en communicatief talent zijn beide geen goede reclame.

    • Floor Rusman