Concertgebouw eerste met genootschap voor toekomstige schenkers

AMSTERDAM - wonen donderdagavond 28 juni het Het thema natuur staat centraal in het concert dat verzorgd wordt door het Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela. Chef-dirigent is Gustavo Dudamel. Het orkest speelt Rituales Amerinidios van de Zuid-Amerikaanse componist Esteban Benzecry en Eine Alpensinfonie van Richard Strauss. De drie delen van Rituales Amerindios verwijzen naar de natuurgoden die door de Maya’s, de Azteken en de Inca’s vereerd werden. Eine Alpensinfonie is een muzikale bewerking van een bergbeklimming. Slotconcert bij van de 65e editie van het Holland Festival in Het Concertgebouw in Amsterdam. Foto ANP / Frank van Beek

Het Concertgebouw in Amsterdam zal als eerste Nederlandse culturele instelling mensen aan zich binden die de instelling in hun testament hebben opgenomen. NRC Handelsblad schrijft vanmiddag dat Het Concertgebouw vandaag voor hen het genootschap ‘La Suite’ opricht.

De leden van het genootschap genieten voordelen die doorgaans zijn weggelegd voor sponsors en donateurs. Zo krijgen ze uitnodigingen voor besloten concerten en mogen ze een repetitie bijwonen van een internationaal vermaard orkest.

Naar voorbeeld van New York

Directeur van Het Concertgebouw Fonds, Jolien Schuerveld, zegt de kunst te hebben afgekeken van The Metropolitan Opera, in New York. Daar kunnen fans die een legaat beloven, lid worden van de ‘Encore Society’. Zowel bij Encore als bij La Suite hoeven toekomstige schenkers niet hun testament te laten zien om hun toekomstige gift te bewijzen. Schuerveld: “Het werkt op basis van vertrouwen”. Leden hoeven bij leven nog niets te schenken. Ook is er geen minimumbijdrage vastgesteld.

VFI, de brancheorganisatie van goede doelen, bevestigt dat Het Concertgebouw de eerste culturele instelling in Nederland is die een dergelijke constructie heeft bedacht. Schuerveld: “Bij Amerikaanse culturele instellingen komt een significant deel van de giften uit nalatenschappen.”

Al kent Amerika een andere geefcultuur, ook in Nederland kan het aandeel van giften uit nalatenschappen omhoog, meent Schuerveld: “Sterker, ik ben ervan overtuigd dat nalatenschappen voor goede doelenorganisaties op de lange termijn de belangrijkste bron van particuliere inkomsten worden.”

Verbazing

Cijfers van VFI laten zien dat in internationale hulp momenteel 15,9 procent van de giften uit nalatenschappen komen. Bij organisaties voor natuur & milieu is dat 6,8 procent. Culturele instellingen blijven daar bij achter, met 4,2 procent. Schuerveld:

“Als we actiever uitdragen dat cultuur gebaat is bij legaten zal dit percentage stijgen. Bovendien bereik je zo ook mensen die tijdens hun leven niet in staat zijn te schenken. Ook die kunnen zo toch Het Concertgebouw doorgeven, wat heel bevredigend kan zijn.”

Tot Schuervelds verbazing krijgt Het Concertgebouw tot nu zelden een legaat.

“Het fonds heeft er de afgelopen jaren letterlijk één mogen ontvangen. Onze liefhebbers beseffen volgens mij nog niet dat Het Concertgebouw Fonds een goed doel is, waar je prima aan kunt nalaten.”