Blingbling is voorbij

Modebewuste mannen uit de Randstad zien er de laatste tijd uit alsof ze op het punt staan een berg te beklimmen: ze hijsen zich in dikke jassen, robuuste leren schoenen, flanellen overhemden en wollen mutsen. Naast een woeste baard is er nog één accessoire dat bij deze uitrusting niet mag ontbreken: de canvas rugzak.

En dan het liefst een zo verweerd mogelijk exemplaar. Verbleekt canvas (bij voorkeur khaki) en afgeragde leren gespen zijn een pre.

Populair zijn tassen van merken als Fjällräven, Herschel en Sandqvist, maar in budgetketens als Zara en River Island zijn ze inmiddels ook goed vertegenwoordigd.

Veruit het meest versleten zijn de – overigens toch 200 euro per stuk kostende – tassen die rugzakkenspecialist Eastpak in samenwerking met het hippe Deense Wood Wood op de markt heeft gebracht. Ze zijn geïnspireerd op de Californische woestijn en volledig uitgevoerd in zandkleurig canvas van het vaalste soort.

„Die tassen zijn bijna primitief”, zegt Jan Agelink, trendwatcher op het gebied van mode en design. „Je ziet elk stiksel en elke oneffenheid zitten. Maar dat is natuurlijk spielerei, want tegenwoordig kunnen we dat soort dingen met weinig moeite wegwerken. Het is pure romantiek.”

Dit soort tassen symboliseert volgens Agelink het definitieve einde van het blingblingtijdperk. „Het blinggevoel is echt helemaal uit, en daarvoor in de plaats is er een enorme hang naar nostalgie gekomen. In de mode uit zich dat in een obsessie voor nomaden, expedities en hiken. Back to nature. Het oergevoel! Het is een tegenreactie op hoe snel alles tegenwoordig gaat. Een verlangen naar eenvoud.”

Daarnaast heeft de populariteit van de canvas tassen volgens Agelink ook met duurzaamheid te maken. „Ze zijn tijdloos en daardoor crisisbestendig.”

In het onlangs geopende ‘herenkabinet’ DIV., een mannenmodewinkel in de Javastraat in Amsterdam, hangt de etalage vol met canvas rugzakken van het Zweedse merk Fjällräven. En dan vooral het rechthoekige model Kånken, waarmee hipsters al seizoenenlang vergroeid zijn.

Eigenaar Gladwyn Veugelink vindt ze vooral praktisch („waterdicht, lichtgewicht en vrijwel onverwoestbaar”), maar kan ook uitleggen waarom de hipster er zo dol op is. „Hipsters zijn eeuwig op zoek naar authenticiteit. En als ze dat niet kunnen vinden in hedendaags design, grijpen ze terug naar iconische ontwerpen die de tand des tijds hebben doorstaan. De Kånken stamt uit 1978 en is sindsdien vrijwel niet veranderd.”

In Next trend gaan we opzoek naar het verhaal achter hedendaagse trends.

    • Nathalie Wouters