NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan bij winters weer

Foto Hollandse Hoogte / Peter Hilz Foto Hollandse Hoogte / Peter Hilz

De NS kan niet garanderen dat de treinen bij stevige sneeuwbuien ook volgens schema blijven rijden. Dat zei president-directeur Bert Meerstadt vandaag in Buitenhof.

De afgelopen dagen had het treinverkeer weinig te lijden onder het winterweer, maar het spoor blijft volgens hem een ‘kwetsbaar product’. “Het bemoedigt me wel dat het op dit moment goed is gegaan”, zei hij.

In de Randstad reden de treinen volgens een aangepast schema. Dat was volgens Meerstadt hard nodig om problemen op te vangen. “Er is altijd wel een trein die ergens blijft staan of een wissel die het niet doet.” Dan is er volgens hem ruimte nodig om het probleem op te lossen.

“Er was genoeg sneeuw en het waaide hard genoeg om echt op je hoede te moeten zijn. Het is verstandig dat wij voor een aangepaste dienstregeling hebben gekozen.”

Als hier niet voor was gekozen was het volgens hem mis gegaan.

Geen fusie tussen NS en ProRail

In een interview in NRC Handelsblad dit weekend zegt Meerstadt dat de NS niet opnieuw wil samengaan met ProRail. Volgens hem is zo’n fusie “niet verstandig”. Bij de verzelfstandiging van NS in de jaren negentig werden vervoerder NS en ProRail, dat verantwoordelijk is voor het spoor en de wissels, van elkaar gescheiden. Bij problemen als zwaar winterweer bleek die scheiding belemmerend te werken. Een onderzoekscommissie van de Eerste Kamer concludeerde eind oktober daarom dat de splitsing moet worden “heroverwogen”. Ook verschillende partijen in de Tweede Kamer willen de positie van ProRail herzien.

Meerstadt:

“We zijn een decennium bezig geweest om de effecten van de splitsing weg te nemen. Als je de boel nu weer bij elkaar gooit, ga je opnieuw dat pad op.”

Vandaag is de nieuwe dienstregeling van de NS ingegaan. Lees hier wat de belangrijkste wijzigingen zijn.

    • Marije Willems