Vrouw: 'Mensen willen iets vrolijks'

Mark Smit zette een kunsthandel op in het oude gemeentehuis van Ommen. Samen met zijn vrouw Anna: ,,In een crisis willen mensen geen donkere en sombere schilderijen. Licht en levendig moet het zijn.”

Mark en zijn vrouw gefotografeerd door David Galjaard in hun bedrijf "Mark Smit Kunsthandel" in Ommen voor de rubriek "Het Familiebedrijf - Economie pagina zaterdag editie NRC Handelsblad

Anna Smit-Loor (38) is mede-directeur van kunsthandel Mark Smit. Zij is verantwoordelijk voor onder meer de exposities.

„Mark en ik kregen in 2001 een relatie toen ik bij Christie’s in Amsterdam werkte, op de afdeling 20ste-eeuwse schilderijen. Nog geen jaar later vroeg Mark me om samen met hem een kunsthandel op te zetten. Vanaf de eerste dag ging de samenwerking heel goed. Mark doet het meeste aan de in- en verkoop, het klantcontact en taxaties, ik ga over de presentatie van het werk, regel de twee tot drie exposities per jaar, stel de catalogi samen en onderhoud de website. Maar elke aankoop bespreken we samen, zowel vanuit kunsthistorisch als vanuit commercieel oogpunt.

„Wat ik een sterk punt vind van een familiebedrijf is dat je zo veel samen doet. Je brengt vaak samen een schilderij naar een klant bijvoorbeeld. Dat versterkt de band, zowel met het schilderij als met de klant. Dat is belangrijk, zeker nu in de crisis. Mensen kopen minder impulsief een kunstwerk en dan is die persoonlijke band waardevol. Van de crisis hebben we weinig last. Er gaat nu wel wat meer tijd overheen voordat een klant tot aankoop besluit. Maar dat vinden we niet erg. Een goed klantenbestand, aanwas van jonge klanten en het niveau van de collectie vinden we belangrijker dan dat de omzet elk jaar groeit. Het is niet zo dat mensen nu sneller kunstwerken van de hand doen omdat ze geld nodig hebben. Schilderijen zijn vaak al generaties in de familie, die hebben wel meer crises meegemaakt. Je ziet eerder het omgekeerde: dat mensen stukken in bezit houden, wellicht in de hoop dat ze op den duur weer in waarde stijgen. De crisis beïnvloedt wel de smaak van mensen: donkere schilderijen met een somber onderwerp zijn nu niet gewild. Lichte, levendige schilderijen zijn wel in trek. Mensen willen iets waar ze vrolijk van worden.”

Man: ‘Je kent elkaar door en door’

Mark Smit (39) is directeur-eigenaar van kunsthandel Mark Smit, gespecialiseerd in 19de - en 20ste-eeuwse schilderijen. Zijn klanten ontvangt hij in de burgemeesterskamer, met uitzicht op de Overijsselse Vecht.

,,Mijn ouders waren kunstverzamelaars; die liefde kreeg ik met de paplepel ingegoten. Al jong ging ik mee naar kunsthandels. Mijn scriptie voor mijn studie rechten ging over aansprakelijkheid bij kunstaankopen. Daarna volgde ik een opleiding moderne kunst bij Christie’s in Londen. Terug in Nederland werkte ik twee jaar bij een kunsthandel, op mijn 27ste begon ik mijn eigen kunsthandel in Ommen. Een ongebruikelijke locatie; maar de vestigingskosten zijn lager dan in de Randstad.

„Toen ik begon was de collectie kleiner, pakweg 100 schilderijen. Nu zijn het er 250 tot 300. We kopen veel particulier aan. We zijn kritisch; van de honderd aangeboden werken kopen we er hooguit één. Ook in het buitenland kopen we, daar kun je op kleine veilingen scherp inkopen. Anders dan bij de grote veilinghuizen, waar ze alle expertise in huis hebben, vragen dit soort aankopen veel van je vakkennis. Is het werk echt? Is het in goede staat? Je moet zelf op zoek naar informatie over de schilder. Dat is leuk. Je bent nooit uitgeleerd in dit vak.

„Ik zou met heel weinig partners kunnen samenwerken, maar met Anna gaat het goed. Het voordeel van een familiebedrijf is dat de lijnen kort zijn. Een klant krijgt hier geen secretaresse aan de lijn, maar altijd één van ons. Je kent elkaar door en door. Dat communiceert heel makkelijk; er zijn geen verborgen agenda’s. We hebben allebei hetzelfde belang. Een familiebedrijf is als een kind. We zijn geen big spenders, het grootste deel van de winst gaat terug in het bedrijf. Het enige punt van aandacht is: je moet niet vastroesten. Daarom praten we regelmatig met klanten en andere ondernemers om frisse ideeën op te doen.”

Kunsthandel Mark Smit

Aantal werknemers 2

Vestigingen 1

Omzet ‘Meer dan 2 miljoen redden we dit jaar wel’

    • Friederike de Raat