Rokin wordt de 'Rode Loper'

Het Rokin is nu nog de bouwplaats van de Noord/Zuidlijn, maar over vijf jaar schrijd je er over de ‘Rode Loper’.

In hemelsnaam, zegt Lourens Loeven, zet géén plaatje met rode straatstenen bij dit stukje. De tweeënhalve kilometer van het Stationsplein naar de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam wordt weliswaar nog altijd de Rode Loper genoemd, maar de stoep wordt straks met grijze natuursteen bestraat. Dan komen de gebouwen aan weerszijden beter uit, zegt Loeven, projectdirecteur Rode Loper. En zijn collega Marian Breeman, die manager Omgeving is, wijst naar de proefstenen die nu nog op het Damrak liggen: de grijze waren het mooist, het meest slijtvast en het duurzaamst.

Slijtvast is in elk geval heel belangrijk. Voor de deur van het NRC-gebouw komt een van de drukste delen van de stad te liggen. Uit station Rokin van de Noord/Zuidlijn stromen vanaf 2017 zo’n 50.000 passagiers per dag de straat op. Die kruisen de auto’s die over de stadshartlus richting Centraal Station rijden, de zes trams die over het Rokin gaan, en ontelbare fietsers. Tegen die tijd ziet de straat er heel anders uit dan nu.

Als Loeven en Breeman over het Rokin lopen, lopen ze met hun hoofd al in de toekomst – hoewel ze af en toe een bouwvakker in het heden aanspreken als die zijn vrachtwagen op een onhandige plek heeft gezet.

Project de Rode Loper moet een van de belangrijkste ‘ingangen’ tot de stad verfraaien. Tot in het begin van deze eeuw zag een bezoeker die vanuit het Centraal Station de stad inliep eerst vooral winkels met (lelijke) souvenirs, (vieze) pizza’s, (ranzige) ansichtkaarten en (dubieuze) geldwisselkantoortjes. Dit alles onder een woud aan luifels, uithangborden en neonreclame. Samen met project 1012 wordt het investeringsklimaat verbeterd door bonafide investeerders te benaderen om panden op te knappen en er goede huurders in onder te brengen: nieuwe modewinkels (Weekday, Forever 21) en leuke horeca (Exchange Hotel, Bar Italia).

Loeven en Breeman werken gestaag aan het wegsnoeien van die visuele overlast. Langs het Damrak verdwijnen de aangebouwde terrassen en ook de bizarre groene lantaarnpalen met het gouden ei. Ervoor in de plaats komen zilverkleurige lantaarns aan draden over de straat te hangen. Aan het Rokin van de toekomst staan bomen op het ‘dak’ van de metro, ligt in de hoek bij de Dam een bruisend plein en staat naast het gebouw van NRC Handelsblad en nrc.next niet langer de roze gevel van de kolossale Fortis-panden. Die worden gestript en voor 100 miljoen euro opnieuw opgetrokken, waarna er 20.000 vierkante meter winkelruimte in komt.

Winkels moeten het Rokin zijn allure teruggeven na jaren te zijn verborgen achter bouwschuttingen. Sommige eerbiedwaardige zaken, zoals juwelier Bonebakker, hebben de overlast niet overleefd. „Gelukkig zijn sigarenzaak Hajenius en opticien Schmidt er nog”, zegt Breeman. Ze merken in hun contacten met de ondernemers in de straat dat die eindelijk licht aan het eind van de tunnel zien. De gemeente investeert vele miljoenen in de Rode Loper, maar marktpartijen nog veel meer – en daaruit spreekt het vertrouwen in dit gebied, zeggen Loeven en Breeman.