NS-topman is tegen fusie met ProRail

NS wil niet opnieuw samengaan met ProRail. Volgens NS- topman Bert Meerstadt is zo’n fusie „niet verstandig”. Dat zegt hij in een interview met deze krant.

Bij de verzelfstandiging van NS in de jaren negentig werden vervoerder NS en ProRail, dat verantwoordelijk is voor het spoor en de wissels, van elkaar gescheiden. Bij problemen als zwaar winterweer bleek die scheiding belemmerend te werken. Een onderzoekscommissie van de Eerste Kamer concludeerde eind oktober daarom dat de splitsing moet worden „heroverwogen”. Ook verschillende partijen in de Tweede Kamer willen de positie van ProRail herzien.

NS-baas Meerstadt leek eveneens een voorstander van ingrijpen bij ProRail. In een lobbybrief aan alle politieke partijen schreef hij in juni van dit jaar dat „de rigoureuze knip” tussen de twee bedrijven heeft geleid tot „negatieve gevolgen” voor de reiziger: „Dit moet zeker worden hersteld.”

In een interview met deze krant toont Meerstadt zich nu tegenstander van iedere „structuurwijziging” rond ProRail. „We zijn een decennium bezig geweest om de effecten van de splitsing weg te nemen”, zegt Meerstadt. „Als je de boel nu weer bij elkaar gooit, ga je opnieuw dat pad op.”

Gisteren reed NS voor het eerst deze winter met een beperkte dienstverlening, waarbij het aantal intercity’s werd teruggebracht naar twee per uur. Dat gebeurt vandaag opnieuw. Meerstadt: „Voor sommige reizigers betekent dat vaker overstappen, voor anderen een langere reistijd. Die pijn moet je afwegen tegen het risico van een dienstregeling die totaal uit de hand loopt.” Aan het einde van vrijdag was de NS-baas opgelucht: „Het is blijven rijden.”

Interview Bert Meerstadt: Economie, pagina 2-3

    • Oscar Vermeer
    • Steven Derix