Man: ‘Je kent elkaar door en door’

Mark Smit (39) is directeur-eigenaar van kunsthandel Mark Smit, gespecialiseerd in 19de - en 20ste-eeuwse schilderijen. Zijn klanten ontvangt hij in de burgemeesterskamer, met uitzicht op de Overijsselse Vecht.

,,Mijn ouders waren kunstverzamelaars; die liefde kreeg ik met de paplepel ingegoten. Al jong ging ik mee naar kunsthandels. Mijn scriptie voor mijn studie rechten ging over aansprakelijkheid bij kunstaankopen. Daarna volgde ik een opleiding moderne kunst bij Christie’s in Londen. Terug in Nederland werkte ik twee jaar bij een kunsthandel, op mijn 27ste begon ik mijn eigen kunsthandel in Ommen. Een ongebruikelijke locatie; maar de vestigingskosten zijn lager dan in de Randstad.

„Toen ik begon was de collectie kleiner, pakweg 100 schilderijen. Nu zijn het er 250 tot 300. We kopen veel particulier aan. We zijn kritisch; van de honderd aangeboden werken kopen we er hooguit één. Ook in het buitenland kopen we, daar kun je op kleine veilingen scherp inkopen. Anders dan bij de grote veilinghuizen, waar ze alle expertise in huis hebben, vragen dit soort aankopen veel van je vakkennis. Is het werk echt? Is het in goede staat? Je moet zelf op zoek naar informatie over de schilder. Dat is leuk. Je bent nooit uitgeleerd in dit vak.

„Ik zou met heel weinig partners kunnen samenwerken, maar met Anna gaat het goed. Het voordeel van een familiebedrijf is dat de lijnen kort zijn. Een klant krijgt hier geen secretaresse aan de lijn, maar altijd één van ons. Je kent elkaar door en door. Dat communiceert heel makkelijk; er zijn geen verborgen agenda’s. We hebben allebei hetzelfde belang. Een familiebedrijf is als een kind. We zijn geen big spenders, het grootste deel van de winst gaat terug in het bedrijf. Het enige punt van aandacht is: je moet niet vastroesten. Daarom praten we regelmatig met klanten en andere ondernemers om frisse ideeën op te doen.”

    • Friederike de Raat