Verkeerstoren tegen piloot na bijna-botsing: dit was niet de bedoeling

Foto ANP / Nils van Hout Foto ANP / Nils van Hout

De luchtverkeersleiding op Schiphol bood direct na de bijna-botsing van de twee toestellen boven Uitgeest vorige maand excuses aan, aan de piloot van het betrokken KLM-toestel. Dat is te horen in een audiofragment dat het Haarlems Dagblad vandaag op de website heeft gezet.

De twee passagiersvliegtuigen, een Airbus A330 en een Boeing 737, waren op weg naar twee verschillende landingsbanen die naast elkaar liggen en vlogen op dezelfde hoogte. Daarbij kwamen ze bij de landing zo dicht bij elkaar in de buurt dat ze bijna op elkaar botsten, zo bleek eergisteren. Het andere toestel was van de Indonesische maatschappij Garuda.

In het geluidsfragment hoor je de verkeerstoren praten met de verschillende piloten en gegevens uitwisselen over hoogtes. Opvallend is dat er totaal geen paniek doorklinkt in de stemmen. Een piloot (waarschijnlijk die van Garuda) krijgt een “clear approach”. Dan wordt hem bevolen zijn hoogte te veranderen. Op een gegeven moment wordt er (waarschijnlijk tegen de KLM-piloot) gezegd:

“He was (…) to the center, and he was his (..) descent to the three thousand feet and two thousand and all of a sudden he was flying at the same altitude.”

De piloot antwoordt: “Okay Roger, he was parrallel to us.” De luchtverkeersleider zegt vervolgens:

“Okee Roger, dit was zeker niet de bedoeling, en excuses daarvoor.”

Opmerkelijk is wel dat hij het in het Nederlands zegt, normaal communiceert de verkeerstoren in het Engels.

In een verklaring meldt vliegmaatschappij Garuda verbaasd te zijn over het hele gebeuren.

“Garuda Indonesia heeft hier echter geen enkele officiële melding van ontvangen. Noch via de Luchtverkeersleiding Schiphol, noch via veiligheidssystemen zoals TCAS en ATC. Wij verbazen ons dan ook over de berichtgeving over dit vermeende incident.

De luchtvaartmaatschappij zegt tijdens vluchten strikt de internationale veiligheidsreglementen en voorschriften te gebruiken. Ook wijst de maatschappij erop dat de “jonge vloot” uitgerust is met de “nieuwste veiligheidssystemen” voor de veiligheid van de passagiers. De Onderzoeksraad voor Veiligheid en de luchtverkeersleiding doen onderzoek naar het incident.