Endlich schwarz - zo ziet de laatste Financial Times Deutschland eruit

epa03499330 A worker holds a copy of the last edition of the Financial Times Deutschland (FTD) at a printing plant in Berlin, Germany, 06 December 2012. Its closure brings to an end the newspaper's 12-year publishing history. It was previously the German offshoot of London's Financial Times. EPA/STEPHANIE PILICK De laatste Financial Times Deutschland. Foto EPA / Stephanie Pilick

Een zwarte dag voor de redactie van de Financial Times Deutschland. Vandaag is de laatste editie van de roze zakenkrant verschenen. Endlich schwarz, kopt de verliesgevende Duitse kwaliteitskrant op de inktzwarte voorpagina.

Financial Times Deutschland heeft bijna dertien jaar bestaan en had een oplage van zo’n 100.000 exemplaren. Sinds de oprichting in 2000 heeft de krant tientallen miljoenen euro’s verlies gemaakt en kwam er nooit winst. Dit jaar zou de zakenkrant een verlies maken van 10 tot 15 miljoen jaar. Het aantal abonnees daalde van 62.000 in 2006 naar 42.000 nu en ook de advertentie-inkomsten zijn - net als bij bijna alle kranten - de laatste jaren gekelderd.

De krant was eigendom van het Britse Pearson, uitgever van de Financial Times, en G+J. In 2008 verkocht Pearson zijn helft aan zijn Duitse partner. Het mediabedrijf is onderdeel van Bertelsmann, dat onder meer ook eigenaar is van de tv-zenders van RTL.

Excuses van de hoofdredacteur

Op de website neemt de hoofdredacteur van Financial Times Deutschland op ludieke manier afscheid. Hij biedt zijn uitgebreide excuses aan:

Excuses beste aandeelhouders, dat we zo veel miljoenen verbrand hebben. Excuses adverteerders, dat we zo kritisch over uw bedrijf bericht hebben. Excuses woordvoerders, dat we zo vaak niet uw adviezen over formuleringen opgevolgd hebben. Neem me niet kwalijk lieve politici, dat we jullie zo weinig geloofd hebben. Excuses geachte collega’s, dat we jullie zo veel avonden en zo veel weekenden door hebben laten werken. Excuses lieve lezers, dat dit de laatste regels van de FTD zijn. Sorry. We verontschuldigen ons zonder voorbehoud. Maar als we moeten opnieuw zouden moeten beginnen, zouden we het precies op dezelfde manier doen.

Op de site staat ook nog eens deze toepasselijke foto. Bekijk daar ook een overzicht van de beste primeurs van de krant.

FTD is niet het enige Duitse medium dat het moeilijk heeft. De Frankfurter Rundschau (oplage 120.000) vroeg vorige maand faillissement aan. Het tweede persbureau van het land, DAPD, vroeg in oktober uitstel van betaling aan. Ook de Berliner Zeitung moet (weer) inkrimpen.

    • David Haakman