Twee beweringen over de 'boycot' van PostNL

Nederland, Groningen, 18-01-2011- TNT pakket post bezorger levert pakketjes af. De bezorgers met witte busjes zijn vaak eigen baas / zzp ers. FOTO: Gerard Til / Hollandse Hoogte Gerard Til / Hollandse Hoogte/>

De aanleiding

‘Juwelier boycot PostNL’, kopte De Telegraaf dinsdag groot op de voorpagina. Pakketjes met kostbare inhoud zijn volgens de krant niet veilig bij het postbedrijf. ‘De situatie is zo alarmerend dat de Federatie van Goud en Zilver haar achterban van juweliers adviseert niet langer zaken te doen met PostNL.’

Federatiedirecteur Beeuwke Keizer laat in de krant weten dat vermissing en diefstal van goud, zilver, edelstenen en juwelen „het laatste half jaar aan de orde van de dag zijn”. Keizer noemt de situatie „heel onprofessioneel en verdrietig”. Ook veel juweliers in het land zouden woedend zijn. Een anonieme juwelier: „Tot nu toe berustte iedereen erin, maar het gebeurt op zo’n grote schaal.”

Onder meer nos.nl en nu.nl namen het bericht over. Even later voegde RTL Nieuws eraan toe dat PostNL ‘toegeeft’ dat pakketjes met juwelen zijn gestolen nadat het bedrijf dit eerder zou hebben ontkend. Volgens PostNL is ‘geen verhoging zichtbaar’ van vermiste of gestolen waardepakketjes en gaat het om ‘incidenten’.

Next.checkt bekijkt twee beweringen uit het Telegraaf-bericht: ‘Juwelier boycot PostNL’ en ‘Vermissing en diefstal van juwelen is het laatste half jaar aan de orde van de dag’.

‘Juwelier boycot PostNL’

„Het woord ‘boycot’ heb ik niet gebruikt”, zegt Beeuwke Keizer van de Federatie van Goud en Zilver die zo’n 1250 ondernemers vertegenwoordigt. Ook de woorden ‘heel onprofessioneel’ en ‘verdrietig’ kan Keizer zich niet herinneren. „Wij hebben niets tegen PostNL.”

Wat wel klopt, zegt Keizer: de veiligheidscommissie van de Federatie heeft in een vergadering over het veiligheidsbeleid een „advies” afgegeven aan de verenigingen voor juweliers, edelsmeden en horlogemakers. Aanleiding: de Federatie krijg al langere tijd klachten van haar achterban, specifiek over de pakketdienst van PostNL. Eerdere veiligheidsadviezen (zoals zet niet op de envelop ‘afz. juwelier De Vries’) hielpen niet, gesprekken met PostNL evenmin.

Daarop heeft de Federatie ondernemers geadviseerd kostbaarheden niet langer per reguliere pakketdienst van PostNL te versturen, ook niet aangetekend. De Federatie raadde ondernemers aan te kijken naar beter beveiligde alternatieven, waaronder een concurrent van PostNL, Netpak, en de extra beveiligde pakketdienst van PostNL: Mikropakket.

Werner van Bastelaar, woordvoerder van PostNL: „Mikropakket is een bedrijfsonderdeel van PostNL. Van een boycot lijkt me dus geen sprake. Dat heb ik ook tegen De Telegraaf gezegd, maar dat heeft de krant niet gehaald.” Mikropakket is in 2009 overgenomen door PostNL en is gespecialiseerd in transport van kostbare goederen, waaronder sieraden. De extra beveiligde busjes rijden onherkenbaar rond.

Dit veiligheidsadvies is volgens de Federatie niet deze week maar al dit voorjaar afgegeven. Het probleem met de pakketservice van PostNL speelt al langer en werd een vast agendapunt op de vergaderingen. Waarom het advies pas nu het nieuws haalt? „Wij hebben niet aan de bel getrokken”, zegt Keizer. „Ik kreeg gewoon een Telegraaf-verslaggever aan de lijn die vertelde dat hij juweliers had gesproken die klaagden over PostNL. En nu word ik al de hele dag plat gebeld hierover.”

Al met al beoordeelt next.checkt de bewering dat juweliers PostNL ‘boycotten’ als onwaar.

‘Vermissing en diefstal van juwelen is het laatste half jaar aan de orde van de dag’

„Dat het aantal klachten het laatste half jaar is gegroeid, heb ik niet gezegd”, zegt Beeuwke Keizer van de Federatie van Goud en Zilver. „Wij hebben ook geen aanwijzing voor een toename.” Klachten over vermiste of gestolen pakketjes krijgt de Federatie wel geregeld binnen. Dat zijn er „enkele tientallen per jaar”, zegt Keizer. Hoeveel precies? „Ik zit niet de hele dag te turven naast de telefoon.”

Het is volgens haar „van alle tijden” dat pakketjes met enige regelmaat vermist raken. Gedupeerde ondernemers bellen vervolgens de Federatie voor juridisch advies of gewoon om te klagen. Sommige juweliers zullen ook niet bellen, zegt Keizer. „Wij hebben dus geen overzicht van de totale omvang.”

PostNL verstuurt op een gemiddelde werkdag zo’n 420.000 postpakketten en in december 650.000. Daarvan komt ongeveer 1,5 procent volgens het postbedrijf te laat aan. Hoeveel pakketten door de eigen medewerkers worden gestolen is onbekend. Volgens PostNL gaat het om „enkele tientallen” pakketten per jaar, waaronder smartphones en sieraden. Een exacte rapportage is niet mogelijk. „We weten niet hoeveel pakketten er zijn verstuurd”, zegt woordvoerder Werner van Bastelaar. „En er zijn altijd mensen die beweren dat ze een pakket hebben verstuurd maar dat helemaal niet hebben gedaan.”

Wel is het zeer waarschijnlijk dat het aantal gestolen postpakketjes dit jaar hoger dan ligt dan anders. In juli kwam het postbedrijf een zaak op het spoor van twee postmedewerkers in het oosten van het land die samen pakketjes ontvreemdden. PostNL kreeg hierover 36 meldingen van klanten die hun pakket niet hadden ontvangen. De medewerkers zijn ontslagen en het bedrijf heeft aangifte gedaan. „Dit zijn de incidenten waarop RTL doelde”, zegt Van Bastelaar. Deze incidenten vonden allemaal plaats in het oosten van land, de regio waaruit ook de klagende juweliers in het Telegraaf-artikel afkomstig zijn. Al met al beoordeelt next.checkt de bewering ‘Vermissing en diefstal van juwelen is het laatste half jaar aan de orde van de dag’ als onwaar.

    • Freek Schravesande