Londen mist begrotingsdoel, kredietstatus in gevaar

Het herstel van de Britse economie duurt langer dan verwacht. De regering-Cameron zal er niet in slagen om het begrotingstekort voor eind 2015 weg te werken: Er zal er een jaar langer bezuinigd moeten worden.

Dat kondigde minister van Financiën George Osborne gisteren aan bij de presentatie van zijn begroting.

Volgens oppositiepartij Labour is dit een bewijs van „falend beleid”. Het Amerikaanse kredietagentschap Fitch waarschuwde dat de gemiste doelen de geloofwaardigheid van de Britse regering aantast, en dat daardoor de AAA-status in gevaar kan komen.

Osborne benadrukte echter dat de Britten op „de goede weg” zijn. Hij denkt tot 2018 nodig te hebben om het begrotingstekort terug te dringen. Dat is nu 6,9 procent en was in 2010 11,2 procent van het bruto binnenlands product. „Nu het beleid veranderen, zou tot een ramp leiden”, zei de minister in het Lagerhuis. Hij wees op de dalende werkloosheid en stijgende export.

Osborne’s betoog wordt ondersteund door cijfers van het onafhankelijke Office of Budget Responsibility, het Britse CPB. Dat bevestigde dat het begrotingstekort slinkt, en zei dat de economische groei vooral wordt belemmerd door de problemen in de eurozone en de tegenvallende wereldeconomie. Het OBR voorspelt verder dat de Britse economie dit jaar krimpt met 0,2 procent. Volgend jaar wordt een geringe groei van 1,2 procent voorspeld, en 2 procent in 2014. Alle percentages zijn naar beneden bijgesteld sinds een eerdere prognose uit maart.

Osborne kondigde gisteren verschillende bezuinigingen en belastingverhogingen aan die samen 3,9 miljard pond (4,8 miljard euro) moeten opleveren. Het grootste deel daarvan - 3,5 miljard - moet komen van de veiling van licenties voor 4G-netwerken. Verder zal ieder ministerie 1 procent moeten bezuinigen, en in 2014 2 procent.

Om de economie te stimuleren, gaat de vennootschapsbelasting in 2014 met een procent omlaag naar 21 procent. Osborne zei dat hij meer zal doen om multinationals als Starbucks, Amazon en Google belasting te laten betalen. Die bedrijven liggen in het Verenigd Koninkrijk onder vuur sinds bekend werd dat ze weinig tot geen belasting betalen, doordat ze belasting ontlopen via constructies in Ierland en Nederland.

Om de belastingbetaler tegemoet te komen, schrapte Osborne geplande een accijnsverhoging op benzine en diesel. Die leidde vooral in Schotland, waar weinig openbaar vervoer is, tot onrust.