Agenda film

Anna Karenina

Overdadig, visueel en muzikaal is deze verfilming van Anna Karenina, maar toch blijft het dichter bij Tolstoj dan eerdere films. We bevinden ons in een aftands Russisch theater anno 1873. Soms vluchten we met Anna Karenina even naar buiten, maar telkens keren we terug naar dat theater, soms verbouwd tot balzaal, dan weer tot salon of racebaan. Met de hoge adel op het toneel en het volk in de coulissen. Het theater is een voor de hand liggende metafoor voor de 19de-eeuwse high society, met zijn suikertaartjurken en gala-uniformen. Zeker in coulissenland Rusland, waar de adel net deed alsof ze Frans was. Het idee om Anna Karenina zo operatesk te stileren is van regisseur Joe Wright; het gevoel voor drama om de zaken desondanks echt te houden eveneens. Want echt blijft het, hoe dik Wright alles ook aanzet.

The Broken Circle Breakdown

Aanvankelijk passen ze prima bij elkaar, de sceptische sloddervos Didier en de spirituele, maar praktische Elise. Samen in zo’n gezellig sloophuis met kippen en autowrakken op het erf. Samen in een bluegrassbandje, het leven een feest. Tot dochter Maybelle sterft aan leukemie. En de samenzang rond haar grafje de gure wind niet kan overstemmen. De rouwcyclus wordt een draaikolk van ellende die tegenstellingen uitvergroot. De Vlaamse cineast Felix van Groeningen raakt na De helaasheid der dingen ook in het emotioneel complexe The Broken Circle Breakdown de juiste snaren.

Cave of Forgotten Dreams

Documentaire van Werner Herzog over de 32.000 jaar oude rotstekeningen in de grot van Chauvet in Frankrijk. Herzog gebruikt de digitale 3D-techniek om de kijker de illusie te geven dat hij de grot daadwerkelijk kan betreden, en er een poosje kan ronddwalen. Ondertussen filosofeert Herzog er vrijelijk op los op de voice-over – hij is veelvuldig zelf in beeld, terwijl hij ondertussen ook nog als zijn eigen geluidsman functioneert.

Cloud Atlas

Cloud Atlas is een film over troost en over van alles en nog wat. Er zijn zes tijdlijnen, die zich tussen 1849 en 2346 op diverse continenten en werelden afspelen, en tientallen acteurs die in al die verhaallagen in talloze vermommingen dubbelrollen spelen. Ze zijn slaven en meesters, piraten, plutocraten en paupers. Soms herken je ze alleen maar bij een bepaalde belichting of vanuit een onverwachte hoek. Resultaat is een multidimensionaal filmisch mozaïek, dat in de Amerikaanse pers liefkozend een mindfuckfilm wordt genoemd.