Zelfs virtuele Eva snapt de nieuwe Fyra niet

Volgende week wijzigt de NS de dienstregeling. Een nogal omstreden gevolg is dat de rechtstreekse treinverbinding Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Brussel verdwijnt, de Beneluxtrein. Dat roept veel vragen op.

Op dus naar Eva, de virtuele medewerker van NS. Met haar ontwikkelt zich de volgende dialoog:

Eva: Welkom bij de Klantenservice van NS. Waarmee kan ik u van dienst zijn?

Consument: Verdwijnt de Beneluxtrein?

Eva: Sorry, dat snapte ik even niet. Mag ik nog een keer vragen waar het over gaat?

Consument: Den Haag-Brussel?

Eva: Sorry, dat snapte ik even niet. Wat bedoelt u?

Consument: Hoe kom ik volgende week met de trein van Den Haag naar Brussel?

Eva: Ik heb er even moeite mee. Wilt u misschien contact opnemen met de klantenservice?

Consument: Ja.

Eva: Prima. Als gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan onze systemen beschikken wij vandaag niet over uw klant- of abonnementgegevens. [...] U kunt ook via mij een bericht achterlaten voor de klantenservice, wilt u dat?

Consument: Dank u vriendelijk voor uw hulp.

Eva: Graag gedaan! NS is benieuwd naar uw mening over deze geautomatiseerde chat.

Dan maar rechtstreeks bij Hispeed boeken, het bedrijf dat Fyra, de hogesnelheidstrein, laat rijden van Amsterdam naar Brussel. Die vervangt de Beneluxtrein. Tot verdriet van bijvoorbeeld Haagse ambtenaren die nu eerst naar Rotterdam moeten om daar over te stappen, en voor wie deze reis een stuk duurder wordt.

Maar het is niet anders. Al is er nóg een nadeel. Zomaar in de Fyra stappen gaat niet. De reis moet vooraf worden geboekt, zoals in een vliegtuig. Zo gezegd, zo geprobeerd. Eerst even plannen.

Dan laat Hispeed digitaal weten: Dit reisadvies houdt geen rekening met wijzigingen in de treindienst op de dag zelf. Plan voor een actueel reisadvies uw reis vlak voor vertrek.

Dat doet de reisplanner van NMBS, het Belgische spoorbedrijf, vast beter.

Ingevuld: Brussel Centraal - Den Haag Hollands Spoor, 10 december.

Reactie: Geachte klant, Geen verbinding gevonden. Uw vertrek- of aankomststation wordt op deze datum niet bediend.

Ingevuld: Brussel Centraal - Rotterdam Centraal, zelfde datum.

Antwoord: zie boven.

Boven deze dagelijkse rubriek in de krant staat ‘Commentaar’.

Maar soms is dat overbodig.