The Daily bleef digitale krant met beperkingen van papier

Rupert Murdoch zag in zijn tablettabloid The Daily de toekomst van de journalistiek. Nu staakt zijn concern News Corp. de eerste iPad-krant ooit.

In The Daily: naamsuggesties voor de Britse koninklijke kleine.

Geen papier, geen dure persen, geen vrachtwagens. „De toekomst van de journalistiek”, juichte mediamagnaat Rupert Murdoch in februari 2011 bij de start van The Daily. Zijn app was de eerste krant voor de iPad. Met goedkeuring van Apple. Maar nog geen twee jaar later stopt de tablettabloid, meldde News Corp dinsdag. Op 15 december verschijnt de laatste editie. Murdoch noemde The Daily „een gewaagd experiment in digitaal uitgaven, maar we bereikten niet snel genoeg een groot publiek”. The Daily had 100.000 abonnees (voor 0,99 dollar per week; 39,99 dollar per jaar). Er waren minstens 500.000 abonnees nodig om uit de kosten te raken. Die bedragen tientallen miljoenen dollars. Vijf redenen waarom The Daily is mislukt.

1Inhoud niet onderscheidend.

Mobiel is de toekomst van het nieuws, stelden de Amerikaanse onderzoekers van Pew Research Center vorige maand. Amerikanen lezen graag nieuws op smartphones en tablets, ze willen daarvoor zelfs betalen, maar dan moet het aanbod wel de moeite waard zijn. Zulke kopij had The Daily niet. Het was volgens critici meer USA Today, de Amerikaanse massakrant, dan kwaliteitsjournalistiek van The New York Times of The Wall Street Journal. De redactionele koers bleef lang onduidelijk.

2Het valt niet mee een nieuw nieuwsmerk te beginnen.

Het bleek lastig zonder noemenswaardige marketing een nieuw (digitaal) nieuwsmerk te beginnen. Niemand kende The Daily. The Huffington Post lukte het wel, maar voor veel minder geld. Newsweek, dat vorige maand een digitale doorstart aankondigde, kan wel slagen: het kan voortbouwen op het oude merk.

3De techniek haperde.

In de eerste maanden kende The Daily veel technische problemen. Met z’n video, audio en interactieve graphics was de app ook veel te groot om snel te downloaden. Pas laat verscheen een Android-editie.

4App niet ‘connected’.

De tabloid was een digitale uitgave met de beperkingen van papier. De krant kwam eens per dag uit en de app had geen connectie met internet. Zo konden media niet linken naar interessante stukken en maakte The Daily geen onderdeel uit van de wereldwijde digitale discussie.

5Murdoch speelt digitaal Russische roulette.

Murdoch gaat er digitaal altijd vol in. Het is alles of niets. De dure aankoop MySpace faalde. De sites van The Times en The Sunday Times gingen eerst helemaal op slot – maar later weer niet. En nu pakt de miljoenengok met The Daily ook verkeerd uit.

    • Jan Benjamin