Sint koopt vaker vanachter zijn pc

Vijf cadeaus per seconde: webwinkels verkopen meer online. Ondanks de economische crisis zou de sinterklaasomzet opnieuw licht stijgen.

Rotterdam. - Sinterklaas levert webwinkels ieder jaar veel omzet op. De Nederlandse consument maakt gretig gebruik van de mogelijkheid vanuit huis cadeautjes te bestellen: de online sinterklaasaankopen blijven stijgen. En fors ook.

Dit jaar verwachten webwinkels een weekomzet van 128 miljoen euro te realiseren, 38 miljoen euro (42 procent) meer dan in de periode voor Sinterklaas – en 30 procent meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research, gisteren gepubliceerd.

De belangrijkste redenen om de sinterklaasaankopen online te doen zijn volgens deze drie de tijdsbesparing die het oplevert, het niet gebonden zijn aan de openingstijden van winkels (24/7 kunnen shoppen) en het prijsniveau van de producten op internet. Ook het vermijden van de drukte in de stad is voor veel mensen aanleiding om op internet te bestellen.

Populaire sinterklaascadeaus op internet zijn dit jaar iPads, Android-tablet pc’s, Lego Star Wars en Lego Friends, het Wii-spel Skylanders en bijbehorende figuren, Playmobile, smartphones en het spel Monopoly.

Bij Bol.com was de afgelopen weken sprake van topdrukte in verband met Sinterklaas. De grootste piek was op maandag 26 november, om acht minuten over negen ’s avonds. Toen kochten klanten vijf cadeaus per seconde. Zij bestelden onder andere de cd ‘538 Hitzone: Best of 2012’, het spel Boom Boom Balloon en het boek Vijftig tinten grijs van E.L. James. Ten opzichte van vorig jaar verdubbelde het aantal aankopen via smartphone of tablet-pc.

Ondanks de aanhoudende economische crisis zou de omzet met Sinterklaas dit jaar licht stijgen, zo voorspelde de lobbyclub van winkels Detailhandel Nederland. In de periode voor Sinterklaas zouden Nederlanders circa een half miljard euro aan cadeautjes en lekkernijen besteden, bovenop de reguliere weekomzet van de detailhandel (ongeveer 1,6 miljard euro). Dat is 2 à 3 procent meer dan vorig jaar. Of alle extra omzet rechtstreeks naar de webwinkels gaat of ook terugvloeit naar de gewone winkels, is onduidelijk. Wie zich afgelopen zaterdag en (koop)zondag in de winkelstraten begaf, kon vaststellen dat nog altijd massa’s consumenten voor hun feestdagenaankopen zelf naar de winkel gaan. Het leek niet minder druk dan andere jaren, maar aan de drukte kunnen de bestedingen uiteraard niet worden afgelezen.

Voor Kerstmis heeft Detailhandel Nederland nog geen officiële prognose uitgebracht, maar een woordvoerder wil wel een „héél voorzichtige inschatting” geven, namelijk dat de omzet „ongeveer op het niveau van vorig jaar” (780 miljoen euro) zal blijven.

Crisis of niet, Nederlanders kunnen de feestdagen toch niet overslaan.