... lijdt een heleboel schade

Wekenlang zonder telefoon en een internetverbinding die continu wegvalt. Dat kost een bedrijf veel geld. En daarom heeft de Vereniging Chinese Horeca Ondernemers intussen een schadeclaim ingediend bij KPN-bestuursvoorzitter Eelco Blok.

Volgens Nini Asaari kost het 3.901,21 euro per dag. „We hebben acht medewerkers die niet kunnen bellen en internetten en dus hun werkzaamheden niet kunnen uitvoeren. Maar hun salaris moet wel worden betaald. Ons boekhoudsysteem loopt via internet, dus ook dat kunnen we niet gebruiken. Feitelijk staat ons bedrijf stil, maar de huur van het pand loopt natuurlijk gewoon door.”

De schade is intussen opgelopen tot tienduizenden euro’s. „Daarbij is absoluut niet te overzien hoe ons imago wordt verslechterd doordat onze (potentiële) leden ons niet kunnen bereiken.”

De schadeclaim had tot gevolg dat KPN dezelfde dag (woensdag 21 november) nog belde met de mededeling dat er de volgende dag een monteur zou komen om alles op te lossen. Maar helaas. Die kwam uiteindelijk niet opdagen.

Op verschillende afdelingen van KPN kunnen ze het bedrijf niet helpen. Niemand kan ontdekken waar het probleem ligt. Asaari betwijfelt of KPN de schade ooit zal vergoeden. „Uit armoede moeten wij nu bij onze bedrijfsburen gaan bellen, die ook die kosten op ons verhalen.”

En vervolgens heeft KPN óók nog eens laten weten dat er „extra kosten” verbonden zijn aan het doorschakelen van het bedrijfstelefoonnummer naar mobiel. „Onbegrijpelijk.”

Inmiddels is het december. En VCHO zit nog steeds zonder telefoon. Vrijdag had het apparaat een opleving, maar dat was van korte duur. Internet ligt vaak uren achtereen plat.

KPN slaagde er niet in voor sluiting van deze rubriek te reageren.

Tekst Barbara Rijlaarsdam. Mail naar help@nrc.nl.