Groentje Tyler Perry schiet tekort

Alex Cross. Regie: Rob Cohen. Met: Tyler Perry, Matthew Fox, Edward Burns, Rachel Nichols. In: 21 bioscopen **

Meeleven deden ze, de fans van de zwarte komiek Tyler Perry tijdens de publiekpremière van Alex Cross in het Egytian Theatre in Hollywood, begin vorige maand. Maar regisseur Rob Cohen had na afloop ook iets uit te leggen. Waarom waren die vechtscènes zo vaag? De camera beefde continu; had de cameraman soms Parkinson? Cohen deelde vanaf het podium zijn dirty little secret: ‘chaos cinema’, ofwel die moderne neiging om vechtscènes met hectische montage en zwabbercamera ‘invoelbaar’ te maken, is vaak een vijgeblad om te maskeren dat acteurs te traag, oud of incompetent zijn.

Zo werden Tyler Perry en Matthew Fox, held en schurk in Alex Cross, twee weken lang getraind in de vechtsporten krav maga en K-1. Dat bleek niet genoeg: Perry sloeg Fox in zijn eerste scène al bijna knock-out. Cohen: „Een gebroken neus kan ik me niet veroorloven, dan liggen de opnames wekenlang stil.” Dus deden stuntmannen het vechten en trilde Cohen met zijn camera om dat te verhullen.

Rob Cohen, een no-nonsense vakman die bekend werd met actieheld Vin Diesel (xXx, The Fast and the Furious) werkt in Alex Cross met groentjes. Hij moet kolos Tyler Perry, bekend van de zeer melige Madea-komedies waarin hij in travestie een black momma speelt, aan zijn doorbraak als actieheld helpen. Het personage Alex Cross werd in Kiss the Grirls (1997) en Along Came a Spider (2001) al door veteraan Morgan Freeman vertolkt als een solitaire schaker. Perry zit dichter bij de thrillerreeks van James Patterson: daar is Cross een briljante, zwaarlijvige forensische psycholoog en een familieman die met zijn kinderen bij oma woont – vrouwen en vriendinnen leggen bij hem serieel het loodje.

Vrouwen hebben het evenmin gemakkelijk in de film Alex Cross, maar Perry blijkt als acteur te beperkt om zich raad te weten met de emotionele mokerslagen die hij incasseert. Televisiester Matthew Fox imponeert wel als de pezige, sadistische huur- annex seriemoordenaar Picasso. Verspilde moeite: gekruid met een snufje martelporno ontaardt deze film in een hengstenbal met misogyne ondertonen. Het script kent zo veel verrassende wendingen dat het gaandeweg van ongerijmdheid uiteen rammelt. In een jurk heeft Tyler Perry aanzienlijk meer seriepotentieel.

    • Coen van Zwol