Een bedrijf zonder telefoons...

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: één bedrijf en héél veel KPN-ellende.

This is a room in Washington, DC that is rented by the Republican National Committee to Republican members of Congress to make telephone calls for political fund raising. In Federal politics, government offices cannot be used to raise monies for political purposes, shown January 31,2001. Photographer: Chris Kleponis. Bloomberg News. Bloomberg News

Je start een nieuw bedrijfje en je hebt een telefoon nodig. Dat is zo geregeld. Toch?

Bij de Vereniging Chinese Horeca Ondernemers ging het helemaal mis, schrijft office manager Nini Asaari. Twee telefoongesprekken tegelijk voeren bleek onmogelijk met het ondernemerspakket van KPN. Van KPN kreeg ze te horen dat ze andere toestellen nodig had. „Die heb ik direct besteld. Ik vroeg of ik een monteur nodig had, maar er werd mij gezegd: ‘Mevrouw, de installatie is zo gemakkelijk, dat kunt u zonder moeite zelf’.”

Dat bleek niet waar. De installatie bleek zelfs zó complex, dat het twee KPN-monteurs niet lukte. Op 5 november kwamen de toestellen binnen. Na veel moeite werkte er één. Na lang aandringen kon er op 15 november bij wijze van uitzondering „zo snel” een KPN-monteur komen om te zorgen dat medewerkers gelijktijdig konden bellen. Monteur 1 kreeg ze niet aan de praat. Na 4,5 uur ging hij weg, nu deden beide telefoons het niet meer. Als noodoplossing zou KPN telefoontjes doorschakelen naar de mobiel van Asaari’s baas. Per ongeluk werd de fax doorgeschakeld.

Monteur 2 kwam op 19 november. Ook hij kon het probleem niet verhelpen, sterker nog: hij had geen idee waar het aan lag.

Asaari, op 22 november: „Iedere afdeling geeft elkaar de schuld, medewerkers zijn ronduit onbeschoft en wij hebben nog steeds geen werkende telefoons.”

Wie Nini Asaari (2) De kwestie Bedrijf ligt stil

... lijdt een heleboel schade

Wekenlang zonder telefoon en een internetverbinding die continu wegvalt. Dat kost een bedrijf veel geld. En daarom heeft de Vereniging Chinese Horeca Ondernemers intussen een schadeclaim ingediend bij KPN-bestuursvoorzitter Eelco Blok.

Volgens Nini Asaari kost het 3.901,21 euro per dag. „We hebben acht medewerkers die niet kunnen bellen en internetten en dus hun werkzaamheden niet kunnen uitvoeren. Maar hun salaris moet wel worden betaald. Ons boekhoudsysteem loopt via internet, dus ook dat kunnen we niet gebruiken. Feitelijk staat ons bedrijf stil, maar de huur van het pand loopt natuurlijk gewoon door.”

De schade is intussen opgelopen tot tienduizenden euro’s. „Daarbij is absoluut niet te overzien hoe ons imago wordt verslechterd doordat onze (potentiële) leden ons niet kunnen bereiken.”

De schadeclaim had tot gevolg dat KPN dezelfde dag (woensdag 21 november) nog belde met de mededeling dat er de volgende dag een monteur zou komen om alles op te lossen. Maar helaas. Die kwam uiteindelijk niet opdagen.

Op verschillende afdelingen van KPN kunnen ze het bedrijf niet helpen. Niemand kan ontdekken waar het probleem ligt. Asaari betwijfelt of KPN de schade ooit zal vergoeden. „Uit armoede moeten wij nu bij onze bedrijfsburen gaan bellen, die ook die kosten op ons verhalen.”

En vervolgens heeft KPN óók nog eens laten weten dat er „extra kosten” verbonden zijn aan het doorschakelen van het bedrijfstelefoonnummer naar mobiel. „Onbegrijpelijk.”

Inmiddels is het december. En VCHO zit nog steeds zonder telefoon. Vrijdag had het apparaat een opleving, maar dat was van korte duur. Internet ligt vaak uren achtereen plat.

KPN slaagde er niet in voor sluiting van deze rubriek te reageren.