Een bedrijf zonder telefoons...

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: één bedrijf en héél veel KPN-ellende.

Foto Bloomberg

Je start een nieuw bedrijfje en je hebt een telefoon nodig. Dat is zo geregeld. Toch?

Bij de Vereniging Chinese Horeca Ondernemers ging het helemaal mis, schrijft office manager Nini Asaari. Twee telefoongesprekken tegelijk voeren bleek onmogelijk met het ondernemerspakket van KPN. Van KPN kreeg ze te horen dat ze andere toestellen nodig had. „Die heb ik direct besteld. Ik vroeg of ik een monteur nodig had, maar er werd mij gezegd: ‘Mevrouw, de installatie is zo gemakkelijk, dat kunt u zonder moeite zelf’.”

Dat bleek niet waar. De installatie bleek zelfs zó complex, dat het twee KPN-monteurs niet lukte. Op 5 november kwamen de toestellen binnen. Na veel moeite werkte er één. Na lang aandringen kon er op 15 november bij wijze van uitzondering „zo snel” een KPN-monteur komen om te zorgen dat medewerkers gelijktijdig konden bellen. Monteur 1 kreeg ze niet aan de praat. Na 4,5 uur ging hij weg, nu deden beide telefoons het niet meer. Als noodoplossing zou KPN telefoontjes doorschakelen naar de mobiel van Asaari’s baas. Per ongeluk werd de fax doorgeschakeld.

Monteur 2 kwam op 19 november. Ook hij kon het probleem niet verhelpen, sterker nog: hij had geen idee waar het aan lag.

Asaari, op 22 november: „Iedere afdeling geeft elkaar de schuld, medewerkers zijn ronduit onbeschoft en wij hebben nog steeds geen werkende telefoons.”