Opinie

    • Hans Beerekamp

De grenzen van de EO

Modern Spakenburg in ‘Voetbal, keek en kibbeling’ (EO).

Als Barneveld de hoofdstad is van de Nederlandse Bible Belt, dan is Bunschoten-Spakenburg, haven en economisch centrum, het Rotterdam. Om dat te benadrukken produceerde de EO de dagelijkse docusoap Voetbal, keek en kibbeling, waarbij het tweede woord uit de titel me voor een raadsel stelde. Het blijkt een Bunschoter specialiteit, een fonetisch gespelde natte cake.

We zien onder meer een getatoeëerde visser, de eigenares van een modewinkel met haar eigen glossy en twee oudere dames in traditionele klederdracht die het over laptops hebben. De garnalenpelsters Roelfje en Wimpje uit Koefnoen bestaan dus echt.

Met luchtopnamen en kitscherige strijkers wordt zelfs Glamourland geciteerd. De EO wil niets liever dan bewijzen hoe AVRO-modern orthodoxe protestanten ook kunnen zijn.

Daar zit wel weer een grens aan. Gisteren zei EO-directeur Arjan Lock de samenwerking met productiehuis Skyhigh TV (van de eigen coryfeeën Marc Dik en Bert van Leeuwen) te zullen verbreken als er een tweede seizoen komt van Passie in de polder (RTL 5), geproduceerd door dochtermaatschappij No Pictures Please. Die firma wordt weer geleid door AVRO-ster Ewout Genemans, als presentator van het Junior Songfestival de ideale schoonzoon, binnenkort deelnemer aan Wie is de Mol? en deze maand mogelijk winnaar van de Philip Bloemendalprijs.

De verbinding tussen Genemans’ „pornoprogramma” en Skyhigh was gelegd door Henk van Rhee, evangelist en blogger op Refoweb, die had gespeurd bij de Kamer van Koophandel en ook na Locks ingreep het ontslag van Bert van Leeuwen blijft eisen.

Nu is Passie in de polder, waarvan gisteren de laatste reguliere aflevering te zien was, niet zomaar porno: alle tepels en bilnaden zijn afgedekt door draaiende molentjes van porselein. Eerder gaat het producent en regisseur Genemans om het onbarmhartig tentoonstellen van onhandige en domme amateurproducenten van porno, liefst diep uit de provincie. Zo maakten we kennis met de Zeeuwse vleesbingo van Debby („ik ben ook de prijs!”), de locatiejacht van Limburgse Gerrie en Friese ‘natuurfilms’ als De del van '63 en Clitna die tot stand kwamen met een van de lokale omroep geleende camera.

Het is een poging om zoiets ironisch te maken als Lang leve... (VARA), maar in zijn eerste tv-werk had Michiel van Erp al meer gevoel voor humor en respect voor wat bij de televisie „gewone mensen” heet dan Genemans ooit lijkt te kunnen bereiken. In de grond is Passie in de polder ranzig entertainment, dat je eerder zou kunnen vergelijken met Seks voor de Buch van weleer.

Wat is nu erger: een omroep die zich laat chanteren door fanatici uit de achterban om afstand te nemen van zijn eigen sterren en zakenpartners, zoals eerder Arie Boomsma overkwam, of een 27-jarige Reinout Oerlemans in de dop die dacht van meerdere walletjes te kunnen eten? Doe mij maar Roelfje en Wimpje.

    • Hans Beerekamp