Corio stoot winkelcentra af in slappe markt

Vastgoedfonds Corio gaat zijn kleinere winkel-centra verkopen. De centraal gelegen locaties worden behouden.

Je moet het maar durven: in tijden van groeiende leegstand op grote schaal winkelpanden in de aanbieding doen. Winkelvastgoedbedrijf Corio roeit tegen de stroom in en gaat voor 1,4 miljard euro aan vastgoed verkopen. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend in een strategiebericht.

De ene winkel is de andere niet. Een winkel in de categorie ‘Kalverstraat’ is meer waard dan een pand in de categorie ‘Dorpsstraat’, om met Monopoly te spreken. Ook Corio (500 werknemers) heeft zijn winkelvastgoed opgesplitst in klassen, alleen bij Corio heten winkelcentra op goede locaties Favourite Meeting Places. Winkels „in het hart van de gemeenschap”.

Concreet zijn dat locaties op drukke plekken zoals stadscentra of stations. Een bekend winkelcentrum van Corio op zo’n Favourite Meeting Place is Hoog Catharijne bij station Utrecht Centraal.

De tegenhanger noemt Corio een Traditional Retail Center. Dat zijn „kleinere winkelcentra die zich richten op dagelijkse behoeften”. Het zal niet verbazen dat het deze B-locaties zijn die in de verkoop gaan. Binnen drie tot vier jaar wil Corio van deze winkelcentra, die samen zo’n 20 procent van de portefeuille vormen, af. Onder deze locaties is bijvoorbeeld meubelboulevard Villa Arena in Amsterdam.

Het aan de AEX genoteerde Corio heeft een vastgoedportefeuille met een totale waarde van ruim 7 miljard euro, die bijna volledig uit winkelruimte bestaat. Met 34 winkelcentra is thuismarkt Nederland goed voor 29 procent van de portefeuille.

Als Corio voor 1,4 miljard euro aan kantoren op de markt zou brengen werd het een stuk ingewikkelder, maar ook het aanbod van winkelruimte overtreft de vraag. Volgens de laatste cijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars wordt ruim 2 miljoen vierkante meter aan winkelruimte te koop of te huur aangeboden, 8,7 procent meer dan begin dit jaar.

Het grootste deel brengt Corio op de markt in Nederland en Frankrijk, maar ook in Turkije en Spanje gaat winkelruimte in de verkoop. Corio verwacht alle aangeboden vierkante meters binnen drie tot vier jaar te kunnen verkopen, zonder winkelruimte in de uitverkoop te doen. Volgens analist Ruud van Maanen van ABN Amro is Corio „wat aan de late kant” met de verkoop van minder goede locaties. „Concurrent Unibail-Rodamco heeft dat vanaf 2007 al gedaan, toen de markt nog een stuk beter was.”

Dit jaar heeft Corio vast een begin gemaakt met de verkoop van zijn kleinere winkelcentra. Naar verwachting doet het bedrijf dit jaar voor zo’n 500 miljoen aan winkelvastgoed van de hand. Dat is minder dan het vooraf gestelde verkoopdoel van 670 miljoen euro.

Behalve ambitieuze verkoopplannen maakte Corio gisteren ook een magerder dividendbeleid bekend. Voortaan keert het bedrijf 80 tot 90 procent van het totale directe resultaat uit aan aandeelhouders. In 2011 was dat nog 95 procent en het jaar daarvoor 97 procent. Het nieuws leek beleggers gisteren weinig te bekoren: het aandeel Corio sloot 1 procent lager op 34,31 euro.