Met Twiggy verhuisde mode van catwalk naar straat

Zur ARTE-Sendung Twiggy, das Gesicht der 60er 5: Mit ihrem androgynen Look, ihrer Frische und Spontaneität wurde Twiggy, das englische Mädchen aus der Arbeiterklasse, zur Ikone einer ganzen Generation.© Barry Lategan Foto: ARTE Honorarfreie Verwendung nur im Zusammenhang mit genannter Sendung und bei folgender Nennung "Bild: Sendeanstalt/Copyright". Andere Verwendungen nur nach vorheriger Absprache: ARTE-Bildredaktion, Silke Wölk Tel.: +33 3 881 422 25, E-Mail: bildredaktion@arte.tv © Barry Lategan

Close Up: Twiggy, het gezicht van de jaren zestigNed.2, 22.55-23.55 uur

„Een jong meisje, 17 jaar oud nog maar, dat eigenlijk niet goed weet hoe haar armen en benen te beheersen. Een zeer slank meisje ook, met een fascinerend Greta Garbo-gezichtje, verlegen, maar ook verschrikkelijk spontaan.”

Aldus, anno 1966 in De Telegraaf, het eerste Nederlandse signalement van Twiggy – het ultraranke fotomodelletje dat met haar androgyne, bijkans leeftijdloze uitstraling de ideale kapstok was voor de mode die de nieuw ontgonnen jongerenmarkt een heel eigen stijl gaf. Als opwindend alternatief voor de haute couture waarvan Parijs het traditionele epicentrum vormde. Terwijl de Parijse modehuizen het exclusieve terrein voor de hogere kringen bleven, groeide Londen uit tot de stad die de mode democratiseerde. Voortaan was het nieuwste van het nieuwste niet meer op de catwalks te vinden, maar op straat. En in winkels als Biba, die zich speciaal op het hippe volkje richtten.

Hoe dat er uitzag, destijds in swinging London is al vaak vertoond. Wat dat betreft heeft de documentaire Twiggy, het gezicht van de jaren zestig, vertoond in de AVRO-rubriek Close Up, weinig nieuws te vertellen. Maar die archiefbeelden – in de bonte kleuren van toen – blijven schitterend. En zelf kan Twiggy (nu 63) er onderhoudend over vertellen: „Al heb ik nooit geanalyseerd waar ik mijn succes aan te danken had. Ik wist niet dat ik de volgende new look zou zijn”.