Klankvisioen van Keulse Dom

Nederlands Philh. Orkest o.l.v. Marc Albrecht,, m.m.v. Christian Tetzlaff, viool. Gehoord: 1/12 Concertgebouw Amsterdam. Herh.: 4/12. Tetzlaff:

Een wereldpremière, direct gevolgd door de muziek die daarvoor de inspiratie was, en een uitzonderlijke uitvoering van het Vioolconcert van Beethoven met solist Christian Tetzlaff. Het was een hoogst bijzonder concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. chef-dirigent Marc Albrecht.

De hier nauwelijks bekende Duitse componist Christian Jost (1963) is dit seizoen composer in residence bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, dat zijn Taipei-Horizon in première bracht. Hij schreef het vijftien minuten durende stuk toen hij vorig jaar te gast was bij het Nationaal Symfonieorkest van Taiwan, dat het over twee weken speelt.

Taipei-Horizon is als de Negende symfonie Uit de Nieuwe Wereld van Dvorák: vooral een herinnering aan het vaderland, ver achter de horizon. Jost dacht aan de Symfonie nr 3 Rheinische van Robert Schumann – het vierde deel Feierlich, waarin de Dom van Keulen opdoemt. Jost vergroot en verhevigt Schumann tot uiteindelijk mythische en monumentale proporties.

De plechtige en langdurige passages van de koperblazers monden uit in een ‘machtig koraal met Bruckneriaanse dimensies’, zoals Jost zegt. Hij bouwt een kathedraal van klank en schept aan het andere eind van de wereld een imposant visioen van de Keulse Dom. Schumanns Rheinische kreeg meteen daarop een breeduit wervelende uitvoering, lieflijk en feestelijk.

Christian Tetzlaff (1966) was daarna de opzienbarende solist in het Vioolconcert van Beethoven, gespeeld in perfecte samenwerking met Albrecht en zijn orkest. Hier wisselden welluidende energie en opperste virtuoze verfijning.

Tetzlaff excelleerde in tal van pianissimo gespeelde passages, evenzovele spannende en verheffende momenten in het samenspel met het orkest.

Maar Tetzlaff kwam ook aan met stevigheid, zoals in zijn eigen cadensen – de eerste begeleid door de pauken waarmee het stuk begint. Na afloop explodeerde het publiek in enorm enthousiasme.

    • Kasper Jansen