Tweede Kamer bezorgd over giftige lucht in vliegtuigen

In de wetenschap zijn kritische vragen gerezen over een rapport dat stelt dat de aanwezigheid van giftige stoffen in de lucht van vliegtuigen niet boven geaccepteerde veiligheidsnormen uitstijgt. Foto ANP / Sander Koning

De Tweede Kamer maakt zich zorgen over de aanwezigheid van giftige stoffen in de lucht van vliegtuigcabines. Verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansfeld (PvdA, Infrastructuur en Milieu) moet de Kamer uitleg geven over hun, mogelijk, schadelijke werking voor de gezondheid van piloten en stewardessen.

De PvdA wil verder dat Mansfeld in Europees verband gaat bekijken of nadere actie nodig is. D66 denkt aan een hoorzitting over het onderwerp, zoals eerder in de Duitse Bundestag gebeurde.

PvdA: zorgwekkend

Kamerleden van PvdA, VVD, CDA en D66 tonen zich verbaasd en bezorgd over een publicatie in NRC Handelsblad dit weekend. Daarbij wordt een relatie gelegd tussen gezondheidsklachten bij vliegpersoneel en de aanwezigheid van schadelijke TCP’s (tricresylfosfaten) in de luchtverversing van vliegtuigen.

“Zorgwekkend”, noemt PvdA-Kamerlid Attje Kuiken het mogelijk effect op de gezondheid. “Ik kende deze materie eerlijk gezegd niet.” Zij wil haar partijgenoot Mansfeld vragen de kwestie aan de orde te stellen bij de komende Europese Transportraad op 12 december.

“Dat kan bijvoorbeeld samen met de Duitsers. Die zijn kennelijk al verder in dit onderwerp dan wij. De staatssecretaris kan overleggen welke actie op Europese schaal nodig is.”

Bijna neergestort

In Duitsland bestaat sinds december 2010 veel aandacht voor dit onderwerp nadat een toestel van German Wings met 149 passagiers bijna neerstortte boven Keulen. De piloten waren toen bijna bewusteloos geraakt, mogelijk na inademing van giftige dampen. De Duitse verkeersminister Peter Ramsauer heeft de Europese luchtvaartorganisatie EASA gevraagd meer onderzoek te doen.

In Nederland beginnen enkele piloten en stewardessen de komende maanden een juridische procedure tegen KLM omdat die hun gezondheid niet genoeg beschermd zou hebben.

Onderzoekers te afhankelijk van luchtvaartindustrie?

VVD-Kamerlid Ton Elias “slaat aan op” de wetenschappelijke controverse die is ontstaan rond een Britse studie over de aanwezigheid van giftige stoffen in de cabinelucht. Het zogeheten Cranfield-report uit 2011 was tot nu een belangrijke reden voor de Nederlandse overheid om zich terughoudend op te stellen.

Het rapport stelde dat de aanwezigheid van giftige stoffen in de lucht van vliegtuigen niet boven geaccepteerde veiligheidsnormen uitstijgt. Inmiddels zijn er in de wetenschap veel kritische vragen gerezen over de bevindingen van het rapport. Ook zouden de onderzoekers te afhankelijk zijn van de luchtvaartindustrie.

“Als die kritiek klopt, belandt Cranfield naast Diederik Stapel, en moet het kabinet meer willen weten”, aldus Ton Elias.

D66: verbaasd

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe wil ook weten “op welk aktueel wetenschappelijk onderzoek het kabinet zich baseert”. D66-Kamerlid Wassila Hachi wil eerst via vragen aan Mansfeld meer informatie over het onderwerp verzamelen.

“Ook voor mij is dit namelijk nieuwe materie. Ik ben vooral verbaasd dat we anno 2012 geen beter systeem van luchtversing voor vliegtuigen hebben weten te verzinnen.”

Hachi wil de kwestie komende week via mondelinge en schriftelijke vragen aan de orde stellen, en in het komend luchtvaartoverleg in de Tweede Kamer van 19 december. “Daarna kunnen we bekijken of we een hoorzitting houden, zoals in Duitsland is gebeurd. Het is typisch een onderwerp waarbij je als Kamer zelf ook moet durven doorpakken.”

    • Kees Versteegh en Sander Voormolen