Mattijs van Bergens vrolijke crisiscollectie grote winnaar Dutch Fashion Awards

PHOTO © PETER STIGTER Dutch Fashion Awards 2012 Locatie Grote Kerk Den Haag Collectie Mattijs van Bergen (foto Peter Stigter)

Modeontwerper Mattijs van Bergen (32) heeft geen gemakkelijk jaar achter de rug. In november 2011 deed hij mee aan een Nederlandse groepsshow tijdens Aruba Fashion Week, en begin dit jaar gaf hij een groots opgezette soloshow in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Maar geen van beide leverde bestellingen op van winkels. Ook de commerciële collectie die hij ontwierp voor het Nederlandse merk Aaiko werd uiteindelijk niet in productie genomen.

Geld voor nieuwe stoffen was er niet meer. De collectie die hij in begin oktober liet zien in Istanbul bij een groepsshow van mode-organisatie Salon, was gemaakt van materialen die hij nog in z’n atelier had liggen: een rol Yves Saint Laurent-stof met een panterdessin die hij ooit in Londen had gevonden, uitbundig glimmende carnavalsstoffen die hij had meegenomen uit Aruba, zijde met een ikatprint die hij had gekocht tijdens een eerder bezoek aan Turkije.

Met die ‘restjes’- collectie – uitbundig van vorm, en vol verrassende stoffencombinaties – won Van Bergen vrijdagavond  in de Grote Kerk in Den Haag de twee belangrijkste prijzen van de jaarlijkse Dutch Fashion Awards: de hoofdprijs, waaraan een geldbedrag van 25.000 euro is verbonden, en de International Incubator Award, goed voor een plaats op een modebeurs en in een showroom in Italië,  plus een onkostenvergoeding van 4.000 euro. De jury prees het ‘joie de vivre’ dat uit de kleren sprak. Wat er ook echt inzat, zei Van  Bergen. “Toen ik eenmaal was begonnen, bleek het ontzettend leuk te zijn om op deze manier te werken.”

Lastige periode voor Dutch Fashion Awards
De Dutch Fashion Awards zelf, een initiatief van de Dutch Fashion Foundation, heeft eveneens een lastige periode achter de rug. De vijf eerdere edities werden begin november gehouden, maar een maand geleden was nog steeds niet zeker of het evenement dit jaar zou plaatsvinden. Pas drie weken geleden was de sponsoring rond, zij het dat dit keer maar  250, in plaats van ruim 600 mensen konden worden uitgenodigd om de avond met shows van de vijf genomineerden bij te wonen.

Het aantal juryleden en prijzen was wel uitgebreid. Dertien modeprofessionals, waarvan elf buitenlandse, waren dit keer aanwezig om de ontwerpers  uit te kiezen die de meeste kans maken om internationaal door te breken – want daar gaat het om bij de Dutch Fashion Awards –  en er waren in totaal vijf prijzen te vergeven.

De nieuwe Fair Luxury Award ging naar de enige ontwerper die altijd geheel verantwoord werkt: vrouwenmodeontwerper Elsien Gringhuis, die een grafische, kleurrijke ecocollectie toonde. Zij mag een collectie laten maken bij een Turkse producent. De eveneens nieuwe Dutch Touch Paris Award ging naar Anne de Grijff, ontwerpster van stoere, geraffineerde, sober getinte vrouwenkleren. Zij mag haar kleren op een beurs in Parijs hangen en is verzekerd van publiciteit.

Mannenmodeontwerper Hyun Yeu, die twee van zijn elegante pakken liet dragen door vrouwelijke modellen, werd beloond met de Dutch Incubator Award: twee seizoenen kan hij zijn label Ado les Scents verkopen in de winkel in van Margreeth Olsthoorn in Rotterdam, waar overigens al collecties  hangen van drie andere genomineerden. Yeu won vorig jaar al dezelfde prijs, toen ter beschikking werd gesteld door de Bijenkorf. Omdat de kleren in consignatie werden verkocht, en de Bijenkorf adviseerde grote aantallen te produceren, heeft de ontwerper er  geld op moeten toeleggen; het merendeel van de stukken bleef over.  ”Maar ik heb er veel van geleerd,” zei hij. “Ik zie het maar als een soort opleiding.”

‘Niet het juiste moment voor Marga Weimans’
De enige die buiten de prijzen viel was Marga Weimans. Weimans was de sensatie van de laatste Amsterdam Fashion Week, waar ze monumentale jurken liet showen door modellen die stalen constructies voortduwden.

Voor de Fashion Awards combineerde ze een aantal stukken uit die collectie met oudere ontwerpen, wat resulteerde in een enigszins onsamenhangende show. Niettemin was de jury zeer onder de indruk; ze was een serieuze kandidaat voor de hoofdprijs. “Maar dit was niet het juiste moment om haar die te geven”, zei jurylid Antonella di Pietro, die de zakelijke leiding heeft over de accessoires van Karl Lagerfeld. ”We zoeken iemand die klaar is om de markt op te gaan. We willen niet dat het geld wordt gebruikt voor een expositie of iets anders artistieks.”