Greenpeace vraagt grote modeketens te detoxen in Japanse animatie

Het ziet eruit als een aflevering van Dragon Ball Z, maar het is een reclamespotje: onder het mom ‘toxic is so last season’ voert Greenpeace actie tegen giftige materialen in kleding. Modeketen Zara kondigde deze week al aan in 2020 geen ‘giftige kleding’ meer te zullen produceren.

Het ziet eruit als een aflevering van Dragon Ball Z, maar het is een reclamespotje: onder het mom ‘toxic is so last season’ voert Greenpeace actie tegen giftige materialen in kleding. Modeketen Zara kondigde deze week al aan in 2020 geen ‘giftige kleding’ meer te zullen produceren.

Het filmpje is gemaakt door Free Range, een studio die activistische filmpjes maakt. Zoals deze parodie op The Matrix, tegen de bio-industrie. Dit spotje, dat doet denken aan het intro van The Simpsons over massaproductie, gaat over vervuilende stoffen die worden gebruikt bij de productie van kleding.

‘Je kunt trends voorspellen aan de hand van rivieren’

Volgens Greenpeace zitten in veel van onze kleren nog steeds sporen van gifstoffen. Sommigen zouden zelfs verboden zijn in de VS en Europa, waardoor ook je wasmachine een bron is van illegale afvalstoffen.

“Ze zeggen dat je de grootste trend van volgend seizoen kunt voorspellen door de kijken welke kleur de rivieren in Mexico en China hebben. Dat komt doordat grote modehuizen zoals Calvin Klein, GAP en Victoria’s Secret gevaarlijke chemicaliën en kleurstoffen gebruiken om onze kleren te maken. Die chemicaliën vergiftigen onze rivieren, en sporen van die gevaarlijke stoffen zitten nog in veel van de kledingstukken die mensen kopen.”

Verschillende merken hebben al toegezegd te detoxen

Nadat meer dan zevenhonderd activisten in twintig landen actie voerden, ging Zara overstag: de keten zegde toe in 2020 helemaal geen giftige stoffen meer in kleding te verwerken en in 2015 te stoppen met de stof PFC. Nike, Adidas, Puma, H&M, M&S, C&A en het Chinese merk Li-Ning gingen het bedrijf al voor.

    • Mirjam Remie