Gekookte wol in mannenboudoir

De eerste winkel van Francisco van Benthum ademt de sfeer van een klassieke herenzaak: donker en intiem.

Wat

De eerste eigen winkel van Francisco van Benthum (40), die bekendstaat als een van de beste mannenontwerpers van Nederland. Na zijn modestudie aan Artez in Arnhem en een masteropleiding aan het Fashion Institute Arnhem vormde hij met Michiel Keuper het duo Keupr/van Bentm, dat experimentele en vaak nogal hysterische couture voor mannen en vrouwen maakte. Sinds 2003 maakt Van Benthum uitsluitend mannenmode. Jarenlang was zijn kleding alleen in Nederland te koop, maar sinds hij samenwerkt met productiebedrijf Grosso Moda en verkoopagentschap Hopes & Fears en een wat ingetogener beeld laat zien, gaat het beter: zijn collecties hangen ook bij onder meer Luisa Via Roma in Florence en Behaviour in New York .

Tot voor kort deelde Van Benthum een winkel met collega-ontwerper Alexander van Slobbe: NL = New Luxury in Amsterdam-Zuid. Dit najaar opende hij een eigen winkel in het centrum van Amsterdam.

Wat hebben ze

De ogenschijnlijk traditionele herenkleding van Van Benthum geeft bij nadere inspectie altijd een discreet detail prijs: een verborgen knoopsluiting, een onverwacht geplaatst borstzakje, extra smalle revers of nèt iets te korte broekspijpen.

De in 2010 gelanceerde tweede lijnen – Van Benthum en FvB – blijken inmiddels weer te zijn gesneuveld. Drie lijnen, dat werd te onduidelijk volgens inkopers, met name in het buitenland waar de naamsbekendheid van Van Benthum nog zeer beperkt is. De instapprijs van de hoofdcollectie is inmiddels verlaagd, maar een echte Francisco van Benthum blijft een kleine investering. De prijzen lopen van 139 euro voor een poplinkatoenen overhemd tot 999 euro voor een zwarte halflange jas van gekookte wol.

De pakken verkopen het beste. De perfect gesneden jasjes en broeken ademen dan ook luxe en vakmanschap. Vanaf 599 euro heb je een compleet pak. Maatwerk kan ook, reken dan op minstens 1.900 euro.

In het assortiment verder zijden stropdassen (vanaf 89 euro) en vintage ogende zonnebrillen van het Berlijnse nichelabel Lunettes (259 euro). Een eigen schoenencollectie verschijnt binnenkort.

Hoe ziet het eruit

De winkel, deels gefinancierd met het Prins Bernhard Cultuurfonds Modestipendium dat Van Benthum eerder dit jaar ontving (een geldbedrag van 50.000 euro), ademt de sfeer van klassieke herenzaken uit het begin van de 20ste eeuw: donker en intiem, een soort ‘mannenboudoir’. De inrichting is sober maar chic: grijze muren, ijzeren platen op de vloer en ‘zwevende’ rekken en legplanken, met hier en daar een retro-element, zoals de houten toonbank, het zithoekje en de geitenschedel onder een glazen stolp. De paskamer bevindt zich in een nis met een gordijn van zwart suède ervoor.

Hoe word je geholpen

Vriendelijk en attent, zoals je mag verwachten in dit segment. Ik pas een ongevoerde, marineblauwe blazer van wol (599 euro) en bijpassende broek met verlaagd kruis (299 euro). Typisch Van Benthum: de blazer heeft een ‘ingebouwd’ satijnen gilet.

Voor wie

Modieuze mannen die verder durven te kijken dan de bekende, grote merken.