Even doordrukken om op tijd klaar te zijn

Gerrit Wessels was vanaf het begin bouwmanager bij de aanleg van de Hanzelijn, de nieuwe spoorlijn tussen de Randstad en het noorden die donderdag officieel geopend wordt. Hij moest sinds april nog 2.583 puntjes op de i zetten.

Donderdag 22 november

De dag begint op het Bouwbureau in Kampen met een vergadering met Hegeman, bouwer van de twee nieuwe stations Kampen Zuid en Dronten. We liggen op schema. De extra trappen in Dronten zullen nog voor 6 december klaar zijn. Het betonwerk is deze week gereed. Volgende week worden de leuningen gemonteerd en de lichtmasten geplaatst. NS is gestart met de installatie van onderdelen, zoals de automaat voor het in- en uitchecken en de reclameborden. Bij de fietsenstalling in Kampen zijn de aluminium kappen gestolen. Geschatte schade is 25.000 euro. De opbrengst kan hooguit een paar honderd euro zijn.

In Kampen en Dronten wordt begonnen met een grote schoonmaak. Ik krijg bericht van Enexis dat morgen de stroom wordt ingeschakeld op Kampen Zuid. Eindelijk.

Met mensen van de gemeente Dronten maken we een rondje. De gemeente plaatst volgende week de abri’s voor de bushalte, aan het P+R-terrein wordt de laatste hand gelegd en het geluidsscherm aan de noordoostzijde is bijna klaar. De gemeente is erg tevreden.

Door naar Kampen. Afgelopen weekend zijn in Swifterbant koperkabels weggeknipt in de baan, ook beveiligingskabels. Daardoor ontstaat een storing waardoor het treinverkeer onmogelijk wordt. In Lelystad is een aantal verdachten aangehouden. Goede zaak.

De architect van de tunnel is niet zo blij met het hek aan de achterkant van het gebouw aan de westkant. Ik heb uitgelegd dat er achter het tunnelgebouw veel illegaal geparkeerd wordt, het is sowieso verboden gebied. Ik had dat wellicht even moeten overleggen maar soms moet je even iets doordrukken om zaken snel voor elkaar te krijgen.

Om vijf uur thuis in Oldebroek. ’s Avonds oefenen met mijn rockcoverband Brooks. Lekker even alle drukte van je afspelen op de basgitaar. Rond half elf thuis, even napraten met moeder de vrouw en naar bed.

Vrijdag

Vanochtend in Zwolle voor het wekelijks overleg met NS, verkeersleiding, calamiteitenorganisatie en de projectorganisatie over de feestelijke opening met de koningin op 6 december. Persvoorlichter Jouke Schaafsma vertelt kort wat er aan pers wordt verwacht. Ook het logistieke plan van de koninklijke trein wordt doorgenomen. BKB, het evenementenbureau, neemt tot in detail de planning per station door. Er is al veel geregeld, de sfeer is goed.

Ook kleine dingen zijn belangrijk. Bij de Drontermeertunnel in Kampen staat een hek open. Als navraag leert dat er niemand rondloopt, doen we het op slot.

’s Middags ga ik naar de spoorbaan tussen Kampen en Zwolle om te kijken of het restmateriaal bij Zalk is opgeruimd. Er moet een hek worden hersteld dat was aangereden door een maaimachine, verderop worden wat scheefgezakte kasten rechtgezet. Alles verloopt naar wens.

Aan het einde van de middag wil ik op het Bouwbureau in Kampen een update van de laatste werkzaamheden maken. Net als ik denk dat het weekend begint, 16.55 uur, komt er nog een melding van een kapot hek bij het viaduct bij de A28. Om kwart voor zes kunnen we de baan weer afsluiten. Weekend!

Zondag

Omdat de baan al in bedrijf is, moeten we werkzaamheden aan het spoor ’s nachts of in het weekend doen. Gisteren is de aannemer begonnen met het herstel van het perron in Kampen. Dit was op twee plaatsen wat gezakt. Om tien uur ’s avonds rij ik nog naar Kampen Zuid. Met de toezichthouders kijken we of de verzakte keerwanden op het station goed zijn hersteld. Nu zijn alle puntjes op de i gezet voor de vergunning en kunnen we zonder beperkingen op 9 december de treinen laten rijden. Het waait ontzettend, vooral bovenop de spoordijk staat veel wind. Om 23.45 uur weer thuis.

Maandag

Om kwart voor acht ben ik al op kantoor bij ProRail in Zwolle. We inventariseren hoe ver we zijn met het afsluiten van de baan en waar we nog moeten inspecteren. Ik rapporteer aan de safety manager over het succesvol afronden van de werkzaamheden van zondag op Kampen. Hij is daar erg blij mee, want dit was een eis voor de vergunning.

Half twaalf op station Kampen Zuid, onder meer voor het checken van de voorzieningen voor de reizigers, zoals brailleplaatjes op de trapleuningen waarmee slechtzienden ‘lezen’ welk spoor er boven is. De sokkel voor de kaartjesautomaat is ook geplaatst. Verder controleren we het schoonmaakwerk, het blijkt dat er veel blad in de hal is gewaaid.

Om één uur in Dronten financieel overleg met bouwer Hegeman, daarna maken we een rondje over het station en maak ik foto’s op het perron voor de instructie van de hoofdconducteurs. Daarna een fotorondje op station Kampen.

Na het avondeten thuis toch nog maar aan het werk om de restpuntenlijst bij te werken. Van de 2.583 punten die in maart en april zijn opgenomen met alle bouwers en contractanten zijn er nog 150 af te werken. De meeste zijn gepland voor deze en volgende week. Het zijn uiteenlopende losse eindjes, van het maaiwerk van de bermen tot het rechtzetten van wat treinbeveiligingskasten. Naar verwachting blijven er na 9 december nog zo’n twintig punten over. Om kwart over negen mail ik de bijgewerkte lijst rond en vind ik het wel welletjes. Nog even Nieuwsuur kijken en naar bed.

Dinsdag

Ik ben al vroeg in Kampen om het voortgangsoverleg met het HanzaRail Team voor te bereiden, de aannemer die alle ‘spoorzaken’ doet: het spoor, de bovenleiding, et cetera. Ze hebben het ‘verzoek tot aanvaarding’ ingediend, dat betekent in feite dat wij bevestigen dat ze klaar zijn. Er staan nu nog 57 punten open. Als het goed gaat kunnen we op 5 december de handtekeningen zetten. Tijdens de vergadering krijg ik de melding dat de GSM-R (het systeem waarmee treinen en verkeersleiding communiceren) in de tunnel niet goed werkt. Een update van het systeem lijkt nu een storing te veroorzaken. Het treinverkeer voor de instructie van machinisten en conducteurs is stilgelegd. Een uur later komt het treinverkeer weer op gang. Er zijn wat simkaarten overgezet in een ander toestel.

Op mijn voicemail een bericht van Hegeman, bouwer van de stations, dat de luidsprekers pas op 6 en 7 december kunnen worden getest. Ik had al laten weten dat dit moment niet handig is, gezien de feestelijke opening op 6 december. Ik oefen wat hoger in de organisatie druk uit; het moet gewoon op 3 december klaar zijn. Later op de middag hoor ik dat er vrijdag getest wordt. Tussendoor heb ik nog contact met een van de communicatieadviseurs van ProRail die bezig is met een promofilm en wat cijfers wil weten. Voor de gemeente Kampen moet ik zorgen dat de aannemer een stukje bestrating van tien vierkante meter afmaakt.

Na het eten op de bank toch nog even wat mail afhandelen. Tot mijn vrouw zegt: „We moeten gaan.” Oh ja! We hebben nog een verjaardag!

Woensdag

In 2003 is de strook aangewezen waarbinnen de Hanzelijn werd aangelegd. Nu die klaar is, liggen langs de lijn diverse stukken grond die een nieuwe bestemming krijgen. De mannen van Grond Juridische Zaken van ProRail zijn in Kampen om de stand van zaken door te nemen.

Om negen uur meldt onze testcoördinator dat er bij Swifterbant nog steeds storingen zijn. Bij inspectie blijkt dat op de plek van de kabeldiefstal meer kabels zijn beschadigd. Het herstel is blijven liggen toen de storingsploeg vannacht werd weggeroepen in verband met een grote storing op Amersfoort.

Het is vandaag wat rustiger. Het is goed te merken dat het project ten einde loopt. ’s Middags nemen we afscheid van twee secretaresses, Willy Wijnberg en Petra Sleurink. Zij hebben vijf jaar lang veel werk verzet voor ons als bouwmanagers. Met een leuk presentje van het inmiddels behoorlijk geslonken team nemen we afscheid.

De stations zijn klaar. Met Hegeman doen we ’s avonds een inspectie. Ook architect Tjerk van de Lune is erbij. Om vijf uur verzamelen we bij het nieuwe station Kampen Zuid. Het resultaat, vooral bij avond, mag er zijn. Om half zes vertrekken we naar Dronten. Op het stationsplein zijn mannen van de gemeente nog druk bezig met de abri’s. Bij avond maakt het station een warme maar ook imposante indruk. Ik ben erg trots op dit station, zeker in combinatie met het plein dat door de gemeente is aangelegd. Om zeven uur zijn we weer terug in Kampen en gaan een hapje eten in de stad.