De bliksemtactiek van Boskalis: eerst bieden, dan praten

Boskalis wil verdienen aan olie en gas op zee. De baggeraar probeert daarom Dockwise in te lijven. Dat bedrijf kan alles vervoeren. Zelfs de Eiffeltoren.

De Eiffeltoren zou geen probleem zijn voor het nieuwste schip van zeetransportbedrijf Dock-wise. Een groot touchscreen in de hal van het Bredase hoofdkantoor moet bezoekers overtuigen. De onderkant van de toren zou flink uitsteken, maar daar is het schip, de Vanguard, op gebouwd. Ook het laadvermogen is genoeg om het Franse monument te dragen.

Baggerbedrijf Boskalis heeft zijn overnameplan van Dockwise deze week goed getimed. Gisteren werd de Vanguard gedoopt bij het Koreaanse Hyundai Heavy Industries. Bij Dockwise in Breda staat alleen een schaalmodel. Het lijkt op een grote oranje surfplank. De Vanguard kan deels in het water zakken, tot onder de lading varen en dan weer omhoog komen. Lading kan ook vanaf het land op het dek gereden worden.

„Het is een monster”, zegt financieel directeur Peter Wit. Hij paste deze week op de winkel van Dockwise terwijl bestuursvoorzitter André Goedée en commercieel directeur Martin Adler bij de doop in Korea waren.

De naam Vanguard (Voorhoede) is niet overdreven. Dockwise had als marktleider al de grootste half afzinkbare transportschepen, maar dit schip van 275 meter lang valt in een nieuwe klasse (‘Type 0’). Het kan twee tot drie keer zo veel tillen als de meeste schepen. Dockwise heeft zich voor jaren verzekerd van een monopoliepositie rond extreem zwaar vervoer, schrijft vakblad TradeWinds. Dat mag ook wel voor een prijs van een kwart miljard dollar; de waarde van de vloot stijgt in één klap 20 procent.

Een transporteur mag je Dockwise niet meer noemen van Wit. Zo begon het bedrijf in 1993, toen het werd opgericht door Dock Express Shipping (onderdeel van het voormalige Van Ommeren, het huidige Vopak) en Wijsmuller Transport (onderdeel van Heerema). In 2007 kwam Dockwise in handen van de Britse investeerder 3i. De portefeuille werd uitbreid met installatieprojecten en logistiek management, voornamelijk in de olie- en gassector. Sindsdien is deze bedrijfstak jaarlijks gegroeid tot een kwart van de totale omzet (399 miljoen euro vorig jaar).

De vestiging van Dockwise langs de A16 in Breda is een erfenis van het verleden. In de Heerema-tijd stond het hoofdkantoor wegens het belastingvoordeel in het Belgische Meer, vlak over de grens. Toen het bedrijf later naar Nederland verhuisde, leek Breda het beste compromis om Belgische werknemers te behouden.

Dockwise was om eveneens fiscale redenen was tot 2009 statutair in Bermuda gevestigd, waar één vaste medewerker werkte. In totaal telt Dockwise 1.300 medewerkers en twaalf internationale vestigingen van Australië tot Nigeria.

Zelf heeft Dockwise ook een geschiedenis van overnames. „Wij zijn de laatsten die mogen klagen”, zegt Wit over Boskalis. Met de overname van het Noorse OHT in 2001 kon het bedrijf twee grote schepen overnemen, de Black Marlin en de Blue Marlin. In 2007 fuseerde Dockwise met het beursgenoteerde Noorse Sealift. De schepen van Sealift werden ingelijfd en Dockwise kreeg via de beurs in Oslo toegang tot meer kapitaal. Twee jaar later maakte Dockwise een tweede beursgang in Amsterdam.

Met de vijandige overname van het Rotterdamse Fairstar schakelde Dockwise dit jaar een grote concurrent uit. Qua vloot steeg het marktaandeel van Dockwise naar 43 procent, qua transportcapaciteit naar 55 procent, volgens Kepler Research.

De ironie wil dat Fairstar voor Boskalis doorslaggevend was om toe te slaan. De baggeraar studeerde al twee jaar op een overname. Afgelopen maandag deed Boskalis een bod van 1,1 miljard euro: 682 miljoen euro voor alle aandelen plus overname van 520 miljoen euro aan schulden.

Een nieuwe eigenaar van Dockwise heeft straks een volle orderportefeuille en een mooie vloot met de Vanguard. Beursanalisten bevestigen dat het nieuwe schip een „game changer” in de sector kan zijn. Voor het eerst wordt het mogelijk om complete supertankers met een olie- of gasfabriek erop (FPSO’s) te vervoeren. „Het is goedkoper en scheelt tijd”, zegt Wit. Mogelijk is de Vanguard ook inzetbaar als een drijvende scheepswerf voor FPSO’s.

Het bestuur van Dockwise en een kwart van de aandeelhouders vindt het informele bod van Boskalis echter nog te laag. Hal Investments, grootaandeelhouder van beide bedrijven, heeft zijn belang in Dockwise (32 procent) voor een te lage prijs aan Boskalis toegezegd, vinden zij. Zelf willen zij hun belangen niet verkopen voor 17,20 euro per aandeel. Want, zeggen ze: een marktleider met een superschip heeft zijn prijs.

    • Melle Garsschagen
    • Eppo König