De bliksemtactiek van Boskalis: eerst bieden, dan praten

Boskalis wil verdienen aan olie en gas op zee. De baggeraar probeert daarom Dockwise in te lijven. Dat bedrijf kan alles vervoeren. Zelfs de Eiffeltoren.

Hoog in het World Port Center houdt Peter Berdowski een powerpointpresentatie op een kille februaridag in 2008. De topman van Boskalis heeft net, samen met de bazen van baggeraar Van Oord en het Havenbedrijf, zijn handtekening gezet onder het contract voor de Tweede Maasvlakte. Zand dat nog 11 kilometer buitengaats op de bodem van de zee ligt, zal binnen vijf jaar door de sleephopperzuigers van Boskalis en Van Oord worden omgetoverd tot een nieuwe haven. Berdowski, ooit begonnen bij Shell en carrière gemaakt als strategieconsultant, heeft een simpel pleidooi: de energievoorziening in de wereld verandert.

Olie is belangrijk, maar vloeibaar aardgas is in opkomst, betoogt de topman. In Azië, Afrika en Latijns-Amerika worden voor miljarden dollars pijpleidingen, fabrieken en haventerminals aangelegd om het gas vloeibaar te maken en te verschepen, blijkt uit de bedrijfspresentatie van Boskalis. De ontwikkelingen zijn een mooie kans voor de Rotterdamse haven, meent de topman. En voor Boskalis zelf natuurlijk.

Bijna vijf jaar later vliegen de meeuwen boven het zand van de Tweede Maasvlakte. Bulldozers karren rond. Busjes rijden over de geasfalteerde weg. Nog even en de vlakte is klaar voor gebruik.

Boskalis en topman Berdowski hebben ook niet stilgezeten. Drie jaar geleden is het sleep- en bergingsbedrijf Smit International, na veel verzet, voor 1,3 miljard euro overgenomen. Er is jaarlijks 350 miljoen euro geïnvesteerd in het vernieuwen van de vloot baggerschepen. De organisatie is gestroomlijnd. Na de overname van Smit beschikte Boskalis over twee takken die allebei op zee diensten aanbieden aan olie- en gasbedrijven. Boskalis besloot de terminaldivisie van Smit onder te brengen bij Lamnalco, een joint-venture van Boskalis met het Saoedische Rezayat.

Nu poogt Boskalis Dockwise uit Breda over te nemen. Boskalis bracht op één dag een bod uit van 682 miljoen euro, met de steun van grootaandeelhouder HAL, en bouwde een belang van 29 procent op. Een dag later vergrootte Boskalis het belang in Dockwise tot 33 procent. Boskalis hanteerde dezelfde bliksemtactiek bij de overname van Smit. Eerst een groot belang op de beurs opbouwen, dan pas praten met het bestuur van het over te nemen bedrijf. Op zijn kantoor in Papendrecht erkent Berdowski dat er nog geen bezoek is afgelegd. „De top van Dockwise zit in Zuid-Korea. Ik zit begin volgende week in Dubai. Wel hoop ik op korte termijn een gaatje met elkaar te vinden”, aldus Berdowski, die tijdens het interview de kamer uitgeroepen wordt – het persbericht dat Boskalis 33 procent van de aandelen Dock-

wise bezit moet de deur uit.

Volgens Berdowski heeft de overname van Smit Boskalis fundamenteel veranderd. In plaats van een klassieke baggeraar is Boskalis steeds meer een maritiem bedrijf, waar baggeren een van de activiteiten is. Zonder de overname van Smit, geen Dockwise, erkent Berdowski. „Smit is een overname die het bedrijf gewijzigd heeft. Deze overname ligt meer in het verlengde van Smit. Wij (Boskalis, red.) zaten niet in transport.” Berdowski vertelt dat hij maandag in de kantine het personeel heeft ingelicht. „Daar stonden voor het eerst jongens van Smit bij. Zij waren het meest enthousiast.” De cijfers geven Berdowski gelijk. In 2007 was 86 procent van de omzet (1,6 van 1,8 miljard euro) afkomstig uit bagger- en grondverzetwerkzaamheden wereldwijd. Vorig jaar was dat gedaald tot 65 procent (1,8 op 2,8 miljard euro).

Een droomklus voor Boskalis ziet er inmiddels als volgt uit. In opdracht van Shell, Exxon of een andere gigant eerst de zeebodem boven een aardgasveld egaliseren met een sleephopperzuiger. Dan stenen leggen voor de stabiliteit door een valpijpschip. Daarna komen de enorme schepen van Dockwise met het fundament van het productieplatform aanzetten, begeleid door de zeeslepers van Smit. Vervolgens is het de beurt aan Smit Subsea om onder water alles aan te sluiten. En als het veld in bedrijf is, kan dochterbedrijf Smit Lamnalco de maritieme diensten leveren. Ook het onderhoud kan geregeld worden. Liefst in langlopende contracten. Dat zorgt voor een stabiele kasstroom en voorspelbare bedrijfsvoering, iets waar beleggers en beursanalisten altijd van houden. Zonder risico is het niet, zegt Berdowski. Berdowski: „Chevron vertrouwt je natuurlijk niet op je blauwe ogen. Ze eisen een zekerheidsstelling van 150 miljoen en dat wij 100 procent verantwoordelijk zijn.”

    • Melle Garschagen
    • Eppo König