Mondiale fastfoodfoto's

NOOR : Book Project with Blurb. Design: Heijdens Karwei. Druk- en bindwerk: Blurb. 1 boek € 53,11; 11 boeken € 455,92; 1 e-book € 1,49

Vijf jaar geleden verenigden gelijkgezinde fotografen zich in een nieuw fotoagentschap onder de naam NOOR. Het was nieuw, omdat NOOR buiten de klassieke structuren van bestaande fotoagentschappen om werkt. Het doel is het maken van onafhankelijke en diepgaande visuele documentaire projecten. Om zo begrip van de wereld te vergroten en inzicht te geven in mondiale kwesties als mensenrechten en klimaatverandering. Ze bundelen hun krachten, maken hun eigen werk en werken aan gezamenlijke projecten vanuit centrale thema’s, geven workshops aan jonge fotojournalisten en ze zijn een samenwerking aangegaan met Nikon.

Die NOOR fotografen zijn: Nina Berman, Pep Bonet, Andrea Bruce, Alixandra Fazzina, Stanley Greene, Yuri Kozyrev, Kadir van Lohuizen, Jon Lowenstein, Francesco Zizola, Philip Blenkinsop en Jan Grarup.

Elf fotografen, elf boekjes, elf oeuvres, elf visies op hun werk van de afgelopen vijf jaar. Het uitgangspunt was eenheid, met daarbinnen ruimte voor kleine variaties in lay-out en opbouw van de boekjes. De fotografen van NOOR staan bekend om hun engagement, heftige onderwerpen en krachtige visuele communicatie. Maar toch, het zijn geen mooie fotoboekjes. En erg duur. Het oogt allemaal net iets te standaard, waarbij geen van de oeuvres echt tot hun recht komen. De schrijnendste onderwerpen die de fotografen de afgelopen vijf jaar hebben gefotografeerd, worden teruggebracht tot enkele foto’s. Het zijn verzamelingen plaatjes met hier en daar praatjes, die ingewikkelde mondiale vraagstukken in enkele beelden vertellen. Alsof NOOR door het feestje even zijn eigen doelstelling is vergeten, en tegen de principes en doelstelling in het werk tot fastfood heeft gemaakt. Een contradictie met waar NOOR om bekend staat. Waartegen zij juist ageren. Dit is een goed (vijf)jaarverslag, maar helaas geen verzamelobject.