Interactieve documentaire: het verhaal van ‘de perfecte terrorist’

Tom Jennings, presentator van de interactieve documentaire.

Ze noemen hem ‘de perfecte terrorist’: David Headley, de man die meehielp met het plannen van de aanslagen in Mumbai in 2008, waar 166 mensen de dood vonden. Daarvoor en daarna was hij betrokken bij andere terroristische of criminele activiteiten, waar hij vaak mee wegkwam. Dit is het innovatief vertelde verhaal van Headley.

David Coleman Headley’s Web of Betrayal is een productie van Frontline (een documentaireprogramma van de Amerikaanse zender PBS) en website ProPublica en gebaseerd op The Perfect Terrorist, een lange documentaire over Headley.

De documentaire vertelt hoe Headley - geboren als Daood Sayed Gilani - meerdere keren betrokken was bij drugssmokkel en later bij het plannen van verschillende terroristische aanslagen. Bij de aanslagen in Mumbai, waar in november 2008 in drie dagen 166 mensen omkwamen, was hij een belangrijke pion. Hij had toen zijn naam veranderd in David Headley, een Engels klinkende naam die het gemakkelijker voor hem maakte om van en naar de VS te reizen. Na ‘Mumbai’ verlegde hij zijn aandacht naar de Deense krant Jyllands-Posten die cartoons met de profeet Mohammed had afgebeeld.

Verteller Tom Jennings tussen de interactieve elementen van de documentaire.

Verteller Tom Jennings tussen de interactieve elementen van de documentaire.Verteller Tom Jennings tussen de interactieve elementen van de documentaire.

Headley’s geschiedenis is bijzonder, maar we wijzen je ook op deze productie omdat het bijzonder innovatief gedaan is. Verteller Tom Jennings tekent tijdens zijn verhaal steeds cirkeltjes op je beeldscherm, waar je op kunt klikken voor meer informatie. De film pauzeert dan en je kunt meer te weten komen over de onderdelen. Ook die worden ondersteunt door tekst, foto’s en video.

Volgens het hoofd digitale media bij PBS is dit het resultaat van experimenteren met een medium waarvan ze weten dat de ontwikkelingen ervan elkaar snel opvolgen. Presentator Tom Jennings zegt dat er een totaal nieuw publiek mee wordt aangeboord en dat dit een manier is om de kijker zelf te laten ontdekken welke documenten en video’s bijdragen aan het verhaal.

Nog éénmaal de link: de interactieve documentaire is hier te vinden. Hij is het best te bekijken met de webbrowser van Chrome.

Inhoudelijk heel anders, maar vergelijkbaar omdat het ook een interactief verhaal vertelt binnen je browser, is deze clip van ‘We Used To Wait’ van Arcade Fire. Vul de straat waarin je opgroeide in en de clip past zich erop aan.

    • Peter Zantingh