Barnes & Noble blijft digitaal nog achter

Boekenverkoper Barnes & Noble bindt met digitale inhoud de strijd aan met concurrent Amazon. Het levert nog geen winst op.

Ondanks groeiende omzet bij de verkoop van digitale middelen en inhoud, met name via eReaders onder de naam Nook, heeft de Amerikaanse boekhandelketen Barnes & Noble nog moeite om zijn draai te vinden in het digitale tijdperk. Winsten in het digitale segment liggen nog buiten bereik, terwijl het bedrijf als geheel ongeveer quitte speelt.

Dat bleek gisteren bij de presentatie van cijfers van Barnes & Noble over het tweede kwartaal. De boekhandelketen, die bijna 1.400 boekwinkels omvat in de Verenigde Staten plus een online winkel, rapporteerde een nettowinst van 2,2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro). De omzet van de keten, die kampt met concurrentie van online verkopers als Amazon.com, liep licht terug tot 1,9 miljard dollar.

Hoewel de winst een verbetering was ten opzichte van een verlies van 6,6 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar geleden, kwam het resultaat na aftrek van preferent dividend neer op een verlies van 4 cent per aandeel. In dezelfde periode vorig jaar boekte Barnes & Noble een verlies van 17 cent per aandeel.

De resultaten kwamen overeen met de verwachtingen van analisten. Het aandeel van Barnes & Noble, dat dit jaar met 11 procent was gestegen, leverde na de bekendmaking van de cijfers 12 procent aan waarde in – en eindigde de dag met een verlies van 11 procent, op 14,26 dollar.

Investeerders twijfelen of Barnes & Noble op de goede weg is in het digitale segment, waar het de strijd aangaat met rivaal Amazon. Want de tegenstelling bij de boekhandelketen is dat de grootste groeier onder zijn activiteiten – traditionele boekhandels, studieboeken, online en digitaal – ook verlieslijdend is.

De ster van het kwartaal bij Barnes & Noble was het digitale platform Nook, een joint venture van de boekwinkelketen met Microsoft en een directe concurrent van de eReader Kindle van Amazon en andere tablets als de iPad van Apple. De omzet van het segment groeide met 5,6 procent, tot 160 miljoen dollar, terwijl de verkoop van digitale inhoud opliep met 38 procent.

Maar Barnes & Noble heeft die groei in omzet nog niet kunnen vertalen in winst. Het digitale segment boekte wegens uitgaven aan ontwikkeling van de strategie ruim 51 miljoen dollar verlies, ongeveer gelijk aan dezelfde periode vorig jaar. Het waren de fysieke boekhandels die ervoor zorgden dat Barnes & Noble een kleine winst kon rapporteren.

Dat gaat veranderen, beloofde het bestuur tijdens een teleconferentie. Twee nieuwe modellen van de Nook, Nook HD en Nook HD+, die sinds het einde van het kwartaal in de verkoop zijn gegaan, moeten ervoor zorgen dat de groei zal doorzetten. „Het segment rond de Nook zal groter worden in 2013”, zei bestuursvoorzitter William Lynch.

Zo is de verkoop van eReaders van Nook tijdens het weekend van Thanksgiving verdubbeld, liet het bedrijf weten. De apparaten zijn te koop bij de winkelketens Wal-Mart en Target. Die invloedrijke bedrijven zijn gestopt met de verkoop van de Kindle van Amazon, omdat ze Amazon zien als een directe concurrent van hun eigen online winkels.