Als Peet Dullaert niet doorbreekt, wie dan wel?

Een echte showroom was erg duur, en daarom had Peet Dullaert (23) tijdens de laatste Parijse modeweek een appartement gehuurd in de Parijse Marais via Airbnb, een site waarop particulieren hun huizen tijdelijk aanbieden. In de leeggemaakte woonkamer hing de voorjaarscollectie voor 2013: jasjes met een grafische belijning, mouwloze jasjes en jurken met een zebraprint, tunieken met een bijpassende broek, elegante pantalons.

Twee voormalige klasgenoten waren, gestoken in kokerrok en coltrui, ingezet als assistent („Welkom bij Studio Peet Dullaert!”). Foto’s van de kleren lagen klaar in speciaal voor hem ontworpen enveloppen met een zebraprint. En natuurlijk was er de ontwerper zelf, stijf van de adrenaline. „Wat vind je van de collectie? Is er nog iets wat ontbreekt?”

Weinig ontwerpers van zijn generatie zijn zo gedreven als Peet Dullaert, die dit jaar cum laude afstudeerde aan ArtEZ. „Hij was een modelstudent”, zegt Matthijs Boelee, hoofd van de modeopleiding. „Hij was er altijd en werkte zich het schompes. Wij maakten onszelf wel een een beetje zorgen. Ik heb hem weleens gevraagd: doe je nog weleens iets leuks voor jezelf, naar de film gaan of zo?”

De vrouwelijke belijning van Dullaerts ontwerpen en de uitbundige versieringen van kralen en stenen doen denken aan de stijl van het Franse modehuis Lanvin, waar Dullaert stage liep. Maar hij heeft duidelijk een eigen handschrift: grafisch, speels, kleurrijk: citroengeel, perzikoranje en zachtroze. Zijn jasjes zijn vaak gemaakt uit verschillende soorten stof. Zijn broeken ook, en hebben bovendien pijpen die aan de voorkant veel langer zijn dan aan de achterkant. Zijn eindexamencollectie, waarmee hij ook de Frans Molenaar coutureprijs won, viel ook op door de verfijnde maakwijze: zo gebruikte hij in jasjes en broeken soms zes tot acht lagen zijden voile over elkaar.

Voor zijn eerste presentatie in Parijs had Dullaert inkopers van een flink aantal grote, modieuze, internationale warenhuizen uitgenodigd. Met een van hen gaat hij in januari praten, maar eigenlijk kwam alleen de pers naar zijn collectie kijken – die enthousiast reageerde. Orders werden niet geplaatst, op een paar persoonlijke bestellingen na. „Maar ja, dat kun je ook niet verwachten na zo’n eerste keer”, zegt de ontwerper goedgemutst. „Ik kom natuurlijk nog maar net kijken.”

Dullaert gaat vast doorbreken, denkt ArtEZ-docent Matthijs Boelee. „Als het hem niet gaat lukken, wie dan wel?”

Fotografie: Meinke Klein.

Eerder gepubliceerd in NRC Next.