Zo speelt Nintendo’s Wii U

De GamePad heeft een aanraakscherm en knoppen. Foto AP

Zes jaar geleden maakte de Wii meteen duidelijk wat er leuk aan was: je pakte de witte afstandsbediening, zwiepte ermee en je speelde tennis op je tv. Met de Wii U is dat lastiger. Nintendo’s nieuwste heeft diverse vermakelijke mogelijkheden, maar er is niet één eigenschap die er uit springt. Drie van de eerste Wii U-spellen – New Super Mario Bros. U, Nintendo Land en ZombiU – geven een aardige indruk.

In de eerste plaats is de Wii U een krachtigere versie van de Wii, die meer 3D-objecten op het scherm tovert, met meer detail, in hogere resolutie. Het is de eerste Nintendo-spelcomputer die tot zijn recht komt op HDTV’s: het is even wennen om Super Mario door haarscherpe omgevingen te laten rennen en springen.

De Xbox 360 en PS3 zijn echter al jaren HD. Daarom gaat alle aandacht naar de GamePad, de mee geleverde touchscreencontroller. Microsoft en Sony hebben nu ook iets dergelijks, maar nergens werkt dit zo soepel als op de Wii U. Belangrijker: omdat een GamePad standaard wordt bijgeleverd, is het ook verwerkt in álle software.

Soms wordt de GamePad simpel toegepast, zoals bij Mario, dat volledig op de GamePad speelbaar is. De tv kan uit, of op een andere zender. Nintendo Land – twaalf minigames bij het duurdere Wii U Premium Pack – laat meer kenmerkende toepassingen zien. Eén concept is wat Nintendo asymmetrische multiplayer noemt. In Luigi’s Ghost Mansion bestuurt één speler een spookje op de GamePad. Hij is onzichtbaar voor de maximaal vier spelers die een Wii-afstandsbediening gebruiken om hun spokenjagers rond te laten lopen op de tv.

Andere minigames zijn geschikt voor één speler, maar spelen met het idee dat diegene vaak omringd is door medespelers die op hun beurt wachten. In Captain Falcon’s Twister Race bekijkt de speler zijn voertuig van bovenaf en stuurt hij door de GamePad te kantelen. Tegelijk speelt op de tv een spectaculaire 3D-visualisatie van dezelfde race, inclusief reclameborden met de coureur erop, via het cameraatje van de GamePad. De concentratie spat van zijn gezicht.

Nintendo is goed in dit soort inventieve grapjes. Het is de vraag of het de gamefabrikant lukt deze verrassende, maar kleine ervaringen uit te bouwen tot grotere spellen, en zo een jarenlange, continue stroom van goede Wii U-software op gang te krijgen en te houden. Daarbij krijgt Nintendo hulp van fabrikanten, als het Frans-Canadese Ubisoft, dat direct bij de lancering al komt met ZombiU. Dit zombie-survivalspel doorbreekt de ‘vierde muur’ met de GamePad: vroeg in het spel ligt er op een bureau een apparaatje waaruit een oproep klinkt. Pak je dit op, dan komt de stem ineens uit de GamePad. Vanaf dat moment kun je het gebruiken om de omgeving te doorzoeken, door de GamePad echt voor je te houden en rond te bewegen.