Voetbaljongen behandelt vrouwenleed voor glossy

Lieve Lisa zou een sitcom worden over een macho bij een glossy. Maar toen kwam Mixed Up al met dat idee. Dus ligt nu de nadruk op de problemen thuis.

Isa Hoes als hoofdredacteur met kunstheup en Gijs Naber als Mark.

Marks werkt bij voetbalblad Johan en mag binnenkort zijn held Maradona interviewen. Dan roept zijn baas, type dikke sigaar, smoezelige trui, hem bij zich. „Ga zitten. Of blijf maar staan eigenlijk”. Bezuinigingen. Cao. Last in first out. Mark (Gijs Naber) moet weg.

Als alternatief krijg hij een baantje aangeboden bij vrouwenglossy Liza, waar hij de brievenrubriek ‘Lieve Liza’ onder zijn hoede krijgt. Mark is verbijsterd. Zijn nieuwe collega legt hem de redactiemores uit: de pinnige hoofdredactrice (Isa Hoes met een wandelstok) zit aan een bureau met oplichtende gekleurde lampen. „Rood is ho. Groen is go.”

De nieuwe tiendelige feelgoodserie Lieve Liza), vanaf zondag op televisie, lijkt in eerste instantie te draaien om het principe van de haan in het kippenhok. Scenarioschrijver Luuk van Bemmelen liep twee weken stage bij het blad Glamour om inspiratie op te doen voor wat een sitcom moest worden. Maar toen kwam eind vorig jaar de NCRV al met de serie Mixed Up, die draaide om een man bij een vrouwenblad. „De omroepen hebben mij toen gevraagd de serie minder op de redactievloer te laten afspelen”, zegt Van Bemmelen.

Dat pakt goed uit. De serie bevat nog steeds genoeg redactie-scènes, waarin alle redactrices telkens in dezelfde laatste mode lopen – tropische prints in aflevering 1, spijkerstof in aflevering 4. En als Daphne Deckers afzegt, moet er op het laatste moment een nieuwe BN’er voor op de cover worden gezocht. „ Yvon doet al de Jan, Marijke doet de Chantal, Linda doet de Linda”, roept een redactieassistent wanhopig. Maar Lieve Liza draait niet meer alleen om Mark in modeland. Dat gaf de scenarioschrijvers meer ruimte om de verhoudingen tussen Mark en zijn vriendin Suus, en die tussen bevriend stel Rob en Karin te schetsen.

„Met de gimmick Mark loopt de stilettorun, Mark op de modeweek in Milaan zou je snel klaar zijn”, aldus Van Bemmelen. Zo vindt Lieve Liza een mooie middenweg tussen series waarin de karakters wel een beroep hebben, maar dat nooit uitoefenen (wie heeft Miranda, advocate in Sex and the City ooit in de rechtszaal gezien?) en series waarin de karakters vooral hun beroep zijn (Keyzer en de Boer advocaten, ER) en nauwelijks een privéleven hebben.

Regisseur Jean van de Velde kreeg een budget dat lager was dan hij gewend is. „Bij All Stars hadden we vierenhalve draaidag voor één aflevering, hier waren dat er drieënhalf”. Gevolg is dat het camerawerk simpel is gehouden, met veel two-shots. „Een beetje Woody Allen-achtig”, aldus Van de Velde. „Dat is leuk voor de acteurs, want zij kunnen lekker doorspelen zonder dat ze op de continuïteit hoeven te letten. Zeker Gijs Naber is een acteur die een scène nooit twee keer hetzelfde speelt”.

Mark is een man die liever op de bank Mexico-Uruguay onder de 21 kijkt in de hoop „de nieuwe Suarez” te ontdekken dan iets leuks doet met zijn vriendin. Hij had ook in het All Stars-voetbalteam kunnen spelen, vindt Van de Velde. Maar meer dan de jongens van All Stars maakt Mark een ontwikkeling door, dankzij de adviescolumn. „Het basisprobleem in de serie is dat vrouwenbladen een beeld van een man creëren waar hij niet aan kan voldoen”, zegt scenarist Van Bemmelen. „Hij moet aan de ene kant gevoelig en zorgzaam zijn, en aan de andere kant macho en woest aantrekkelijk. Dat is niet haalbaar.”

De vragen van lezeressen die Mark moet beantwoorden, dienen telkens als kapstok voor iedere aflevering. Is zo’n Lieve Mona-rubriek niet ouderwets? „Natuurlijk”, zegt Van Bemmelen. „Maar het gekke is dat juist serieuze media ze nu weer invoeren. NRC Handelsblad deed het, Arnon Grunberg doet het in Vrij Nederland.”

Luuk van Bemmelen hoopt dat stellen samen naar Lieve Liza zullen kijken. „Het is net zoiets als Cold Feet, geen vrouwenserie, maar ook geen mannenserie.” En excuses zijn er niet, zegt regisseur Van de Velde, want Lieve Liza wordt zondag precies uitgezonden tussen Studio Sport en Studio Voetbal.

Lieve Liza (VARA/NTR/VPRO) Vanaf zondag, Ned. 3, 21.20 uur.