NMa wil meer informatie over Belgisch NS-traject

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) houdt de Nederlandse Spoorwegen extra in de gaten over mogelijk machtsmisbruik op de lijn naar Antwerpen.

Dat bevestigt een woordvoerder van de kartelwaakhond. Zodra er meer bekend is over de dienstregeling moet de NS de NMa daar direct over inlichten. Het gesprek met de NS vond plaats naar aanleiding van diverse klachten over de NS. Vlaamse en Nederlandse reizigersorganisaties haalden al zo’n 18.000 handtekeningen op voor hun protest.

Het conflict gaat over de verbinding tussen Amsterdam, Rotterdam, Breda en Antwerpen. De NS wil daar alleen de duurdere Fyra op laten rijden, met een lagere frequentie en zonder dat abonnementen er op geldig zijn. Officieel is nog niet bekend hoe duur de Fyra tussen Brussel en Amsterdam wordt, maar anderhalve maand geleden stonden de tarieven even op de website van het Belgische treinbedrijf NMBS.

De oude Beneluxtrein moet met ingang van zondag 9 december het veld ruimen, waardoor er geen ‘gewone’ trein meer maar België rijdt. Voor forenzen wordt reizen over de grens hierdoor veel duurder. De consumentenorganisaties hekelen het schrappen van de verbinding van Brabant naar België, zonder dat er een alternatief is.

De NMa heeft nog geen officieel onderzoek ingesteld. „Per 9 december gaat de dienstregeling in en er wordt nu nog onderhandeld over een aantal zaken”, aldus de NMa-woordvoerder. „We kunnen pas handhaven als deze definitief is. Als we de informatie van de NS hebben gekregen, kijken we wat we verder gaan doen.”

NS geeft uitleg op de vragen van NMa, zegt de woordvoerder. „Voor wat betreft de tarieven heeft NS zich te houden aan afspraken van twee concessies (HRN en HSL-Zuid) waarin geregeld is wat er tarief-matig toegestaan is.”